Sawadeekaa! vanuit het warme thailand:) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu Sawadeekaa! vanuit het warme thailand:) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu

Sawadeekaa! vanuit het warme thailand:)

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

30 Januari 2014 | Thailand, Bangkok

Lieve allemaal! Sawadeekaa (hallo),

Ik zit inmiddels alweer 4 weken in thailand, en ik heb al zoveel gedaan en gezien! Was er de eerste weken nog een overheersend vakantiegevoel, daar blijft steeds minder van over haha. Morgen hebben we de eerste toets, een lijst definities uit je hoofd leren, dat moet nog lukken. Maar ik realiseer me, ik kan echt niet zeuren! Het is hier super mooi, en tja, 4,5 dag hard werken om daarna elke week 2,5 dag vakantie te hebben is opzich dikke prima :)
Om bij het begin te beginnen, de aankomst! Lekker warm, om 9 uur s ochtends (3 uur s nachts NL tijd) stapten we een beetje brak uit het vliegveld na een directe vlucht Frankfurt – Bangkok van 11 uur. Inclusief malaise als voor de wc’s je stoel hebben, een man die teveel gedronken had, over ging geven, over andere mensen heen. Bweeehh gelukkig zat hij in het andere gangpad:P

Vantevoren wist ik niet goed wat ik moest verwachten bij aankomst van hoe het er uit zag. De laaste weken waren te druk, dus de voorbereiding was minimaal en we gingen toch met een groep.. dus dat zal wel goedkomen en dat is het gekomen! Llaten we zeggen dat het hier prima vertoeven is. Alle studenten uit Maastricht (16 mensen) hebben een kamer op de golfview apartments.. een mooie eigen kamer, met badkamer en een heeel groot bed op de 8ste verdieping met mooi uitzicht voor mij. Er staan hier ongeveer 20 flats van 8 hoog in allemaal felle kleuren, ik woon in een gele. Onderin de flats zitten restaurantjes, wasserij, copyshop etc. Verder rijdt er een busje naar de snelweg en aan de overkant van de snelweg waar we heen lopen over de brug is de campus van Thammasat university. De twee na beste universiteit van thailand, met 2 campussen in bangkok. 1 in de stad (ben blij dat ik daar nu niet ben) en eentje 30 km buiten de stad waar ik zit. De campus is echt gigantisch, iets van 15 jaar geleden is hier de asian games gehouden, waarvoor een zwemstadion, voetbalstadion etc. is gebouwd, dus daar kunnen we nog steeds van profiteren. Op de campus rijden bussen zodat we bij ons gebouw komen van global health studies.

De dag na de aankomst in thailand gingen we gelijk op pad, inclusief jetlag en een slaaptekort. Het eerste uitstapje ging naar Ayuthaja. Vanaf het treinstation dat dichtbij ons appartement ligt ongeveer een uurtje met de trein. In het dorp kwamen we gelijk al heel veel toeristen tegen en heel veel tuktuk drivers die ons wel door het stadje wilden rijden. Iedereen was nog een beetje besluiteloos, en had geen idee wat normale prijzen zijn. Maarja voor 4 euro pp hebben we een mooi tochtje gemaakt langs alle bezienswaardigheden, tempels met heel veel boedha’s en ruïnes. Erg mooi en een leuke start.

Omdat we allemaal op zondag nog steeds moe waren gingen we natuurlijk mooi weer op pad! Dit keer naar een floating (drijvende ) market dichtbij bangkok, althans dat was het plan. De tuktuk dacht dat hij wel wist waar hij naar toe moest, en dat wist hij ook. Maar daar wilden wij niet heen, we werden namelijk aan de rivier afgezet, om daar een boottocht te boeken voor veel te veel geld en zo naar de markt te komen. Na ongeveer een half uur gediscussieer en gezeur zijn we opgestapt, taxi gepakt naar een andere markt. Wat een heerlijk eten en goedkope shoppingmogelijkheden haha. Een tas, oorbellen en lekker eten verder gingen we weer op weg naar de universiteit.
Op maandag begon onze eerste echte universiteitsdag. 1 voor 1 druppelen ‘oude’ professoren binnen, allemaal uit westerse landen. Het zijn er 6, enthousiaste, volgens mij allemaal wel 55plussers. Maar daarom zeker niet minder enthousiast en met heel veel ervaring. Gisteren had iemand in de les een vraag over de UN, dan wordt deze doorgespeeld naar 2 mensen die bij de UN gewerkt hebben om deze te beantwoorden. Ook de worldbank en de WHO zijn vertegenwoordigd. Erg inspirerend om naar te luisteren, want verhalen die hebben ze zeker.
Van dinsdag tot donderdag gingen we op ‘retreat’ met de hele groep van 29 mensen, drie dagen op kamp/schoolreisje naar een dam, met een heel mooi meer erachter. Na een urenlange busrit werden we gelijk in een crosscultural communication training gezet. Dat konden de meesten niet echt waarderen, en ik denk dat ze wel eens enthousiastere mensen hebben gehad. Iedereen was moe, en had geen zin om spelletjes met ballonnen te doen.
Op woensdag gingen we naar het Erawan national park, met allemaal hele mooie watervallen die aan een lang pad omhoog lagen.De laatste dag bestond uit nog wat spellen voor teambuilding en daarna weer in de bus terug. Vrijdag stond nog een bezoek aan het grand palace en de thammasat university campus in het centrum van bangkok op de planning. De uni heeft dus een eigen museum over de geschiedenis, wel bizar hoe groot en hoeveel invloed de uni door de geschiedenis heeft gehad.
Daarna was het weer weekend en dat moest gevierd worden! Een busje vol (te vol) naar Hua Hin, het dichtstbijzijnde strand. De zaterdag hebben we doorgebracht op een druk strand, niet heel mooi, maar prima om te slapen. Zaterdag avond naar een nieuwe shoppingelegenheid geweest, inclusief straatartiesten, waar een paar van ons gelijk als assistenten konden optreden bij een geniale goocheltruc met een touw. Daarna naar een leuke bar geweest, waar live muziek was. De kindjes van de zangeres zongen gezellig mee en hadden ook hun solo act met een liedje van adele… geweldig schattig. De dag erna zijn we naar een wel mooi en rustiger strand gegaan en hebben ons alvast voorbereid op de maandag, onze echte eerste dag op de uni. Artikelen lezen op het strand is best gewoon als je in thailand bent…
De eerste week les viel prima te overleven, elke dag hebben we les van 9-12 uur. ’s Middags hebben we dan huiswerk en we volgen ook nog 2 maastrichtste vakken. Een daarvan is voor ons proposal voor ons eindonderzoek van de studie dat we moeten schrijven. Het andere vak is een vak dat via een soort ‘skype’ wordt gegeven, ik heb daarbij 3 teamgenoten uit India, en 1 iemand uit Maastricht. We hebben al eerder zo’n vak gehad, het is werkelijk een uitdaging om iets gedaan te krijgen. Laat ik er maar niet meer over zeggen :P Zo is onze week dus al snel weer vol, en is het zo weer vrijdag…
We waren nog niet zat van de stranden, dus nu zijn we naar het dichtstbijzijnde eiland gegaan, Ko Samet. Op vrijdagmiddag na de les om 12 uur wilden we weggaan, maar we kregen nog een noodle lunch aangeboden op de uni.. dus dat naar binnen gewerkt en ons busje stond al op ons te wachten. Weer een busje vol.. op naar de volgende bestemming. Een leuk weekend gehad, kort samengevat: Nog veel mooiere stranden, heeeel bruin geworden, een leuk feestje gevierd met neonpaint en we hadden ons eigen huisje jeeeeej. De echte highlight was onze boottrip haha. Het waaide verschrikkelijk hard en de boten komen net als expeditie robinson dichtbij het strand en dan loop je door het water naar de boot. Dat was dus een beetje lastig, en we hadden die dag al heel wat boten vast zien lopen op het strand.. Wij dus snel op de boot gesprongen, boot vast,. Boot losduwen jaa.. , beukt de boot een paar keer hard tegen een steen op oeeppsss wat een chaos. Wij ons zwemvestje maar aangedaan:P half zeeziek van de hoge golven op pad gegaan. Op 2 plekken een half uur gesnorkeld.. wel grappig, niet heel mooi volgens de experts (was voor mij de eerste keer) en daarna de zonsondergang gekeken vanaf een heulll mooi strand.
Ik heb het idee dat ik heel vaak in de herhaling ga vallen, er zijn veel mooie plekken en de keuzes die ik moet maken zijn echt verschrikkelijk haha strand.. oke hmm een eiland? Welke?
Afgelopen weekend heb ik wel een iets ander weekend gehad! Ik ben op bezoek geweest bij de familie van Eeken, die al een aantal jaar in het noordoosten van thailand woont. Via facebook een paar berichtjes heen en weer gestuurd, en toen zat ik al snel in de bus richting het noorden. Erg leuk om het ‘echte’ thailand in te gaan. Ik heb een erg leuk weekend gehad! Gekeken bij de kinderclub die José leidt in een dorpje, en op zondag naar de kerk geweest. Verder leuk met de 2 zoontjes gespeeld.. naar de markt geweest.. lekker brood gegeten, pannekoeken,… leuke gesprekken gehad, bedankt daarvoor!
Op de weg terug kennis gemaakt met kakkerlakken in de bus.. gelukkig was de airco de hele tijd aan, dan zag je ze niet. Maar toen op het benzinestation de motor uitging en het warmer werd..iehwll gelukkig waren ze snel verdwenen toen we verder reden. Ik dacht echt, ziet nou niemand dit?? Dan zit je wel lekker in je eentje, achja mijn band met insecten is weer wat versterkt laten we maar zeggen
Aangezien ik vorig weekend al snipverkouden was en mijn slaaptekort wel een beetje begon op te lopen blijf ik dit weekend lekker hier!! Waarschijnlijk nog een middagje naar de mega grote markt in bangkok de chakuchak markt, lekker shoppen
Oke, dat was het voor nu, de rest bewaar ik voor de volgende keer!
Heel veel liefs allemaal! Geniet van het koude weer en bouw een mooie sneeuwpop voor mij ;) foto’s mogen geappt worden haha!

Xxx Marijke

Btw, ik heb mijn ticket terug geboekt vandaag, ben 5 mei weer terug, en van plan dan nog even Bevrijdingsdag in wageningen mee te pikken nadat ik om 8:15 s ochtends uit het vliegtuig stap in Amsterdam.

En oja, voor de geinteresseerden in mijn planning: ik volg hier vakken tot 4 april, dan heb ik tot 21 april vakantie en daarna zit ik twee weken in India voor een symposium van de opleiding waar iedereen zijn plan voor de afstudeeropdracht mag presenteren

Het weer is hier ongeveer 30-35 graden overdag, vorige week was het 's nachts echt nog koud (15 graden) als je geen echte deken hebt. Deze week kan de airco weer aan!

  • 30 Januari 2014 - 16:09

    Janny :

    superverslag meid ! blijf genieten , xxx

  • 30 Januari 2014 - 20:45

    Anneke Venema:

    Hoi Marijke,

    Ik heb "even" je verslag gelezen. Leuk en wat een belevenissen. Geniet ervan!
    Groetjes Anneke.

  • 30 Januari 2014 - 21:48

    Henny:

    Dank je wel Marijke, een mooi verslag! We wensen je een mooie tijd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijke

Actief sinds 17 Mei 2011
Verslag gelezen: 917
Totaal aantal bezoekers 18061

Voorgaande reizen:

09 Mei 2015 - 30 Juni 2015

Veldwerk in Malawi

02 Januari 2014 - 04 Mei 2014

Vakken volgen in Bangkok!

28 Juli 2013 - 22 Augustus 2013

Vakantie en vrijwilligerswerk in Uganda!

25 April 2012 - 23 September 2012

Stage in Kenia!

04 September 2011 - 18 Oktober 2011

Backpacking in South Africa

Landen bezocht: