Groeten uit de rimboe - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu Groeten uit de rimboe - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu

Groeten uit de rimboe

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

17 Mei 2015 | Malawi, Lilongwe

Hallo daar!

Hier even een berichtje uit het heerlijk warme Malawi! Ik ben hier nu een week en heb het prima naar mijn zin☺ De eerste week is voorbij gevlogen, en dat is best jammer aangezien ik maar 7 weken heb en er dan wel een deel van mn onderzoek klaar moet zijn.

Ik ben van plan om hier 2 dingen te doen:
- Ik ga interviews houden met mensen van verschillende organisaties/stakeholders die iets met bonen te maken hebben. Dit gaat dus vanaf het onderzoek naar de varieties van bonen, tot het produceren van zaad, de marketing, de boeren en uiteindelijk de consumenten. Ik ga in kaart brengen hoe de bonen met meer ijzer waaraan ik werk uiteindelijk impact zouden kunnen hebben op de gezondheid van boeren en welke stappen daarvoor nodig zijn.
-Het tweede deel is dat ik naar dorpen ga en focusgroups (discussies met een groepje mensen) ga houden over verschillende onderwerpen, gezondheid, maar hopelijk ook een kookstudie met verschillende varieties en dan kijken naar wat de mensen van de smaak en kook eigenschappen vinden.

Toen ik afgelopen zaterdag aankwam in Malawi na een dag reizen en 3 vluchten werd ik ontvangen door mijn huisgenoten, 3 belgen, 1 afghaan en een malawiaan. ‘s middags zijn we uit eten gegaan en daarna ben ik toch maar snel gaan slapen. De dag erna lekker rustig aan gedaan. Het huis waar ik woon ligt in Lilongwe, de hoofdstad van Malawi. In tegenstelling tot andere afrikaanse steden vind ik dit echt een rustig stadje, er zijn bijna geen motorbikes (hoera) dus mensen gebruiken vooral minibusjes, auto’s of de fiets. Ik woon in area 3; alle wijken in de stad hebben een nummer. Het is niet dat area 1 naast 2 ligt, en waar na area 1-20 ineens area 47 vandaan komt is me ook nog een raadsel maarja het is en blijft afrika. Area 3 is een iets mooiere buurt waar vooral de iets welgesteldere malawianen wonen. Area 12 en 14 wonen vooral de blanken/expats en zijn de luxe (lees dure) wijken.

Ik woon in een schuurtje achterin de tuin, naast Katrien, de ‘ baas’ van t huis en de malawiaan Hardwell. Tegenover het schuurtje is een gebouwtje met de douche en wc. Het is lekker buiten in de tuin die volgens permacultuur is opgezet. Daarover zal ik later nog wel een keer meer uitleggen.

Elke avond eet ik samen met mn huisgenoten, en ik heb al heerlijke gerechten gehad. Gisteravond afghaanse pannekoeken met een soort aardappel-koriander-ui vulling. De afghaan is trouwens echt een geweldige man, hij is 34, getrouwd en heeft een kind en een hekel aan Afghanistan (of in ieder geval aan de regering). Alle regels die hem daar op gelegd worden, het moeten trouwen en het moeten hebben van kinderen, de regering die je alle regels oplegt zoals geen alcohol, vrouwen moeten gesluierd zijn etc.. Hij wil in het buitenland gaan wonen. Het is wel bijzonder om een keer iemand uit zo’n land te ontmoeten en te horen wat hij er van vind.

Op maandag mijn eerste werkdag begon het al goed, ik zou met de minibus naar het werk gaan en vanaf de dag erna kon ik opgehaald worden van huis door het kantoor. De malawiaan had me in de juiste minibus gezet en vanaf de weg ben ik achterop een bike taxi (ja, gewoon een fiets) naar het kantoor gereden. De fietsen hebben allemaal een comfortabel zitje en voetsteuntjes dus prima te doen. Ik werd alleen wel met veel interesse bekekken, want alle blanken worden in een dikke pickup truck gehaald en gebracht naar het werk.
Een collega uit ierland woont hier en die zou ik dacht ik om 9 uur ontmoeten op kantoor..maar ik sliep nog een beetje blijkbaar en ik had een oud nummer die niet meer gebruikt werd gesmst. Wat bleek ze was ziek en thuis, dus ik ben maar weer naar huis gegaan aangezien de rest van de mensen waar ik contact mee had hier allemaal op reis waren. Zij is overigens in de loop van de week in het ziekenhuis terecht gekomen en ik heb haar dus jammer genoeg nog steeds niet kunnen ontmoeten.

Ik word overigens nu wel elke dag opgehaald door een busje van het werk, om 6:45 moet ik klaarstaan bij een hotel hier dichtbij, dus ik ben voor 6 uur mn bed uit… rond 5 uur ben ik meestal weer thuis, en rond half 6 is het hier ook alweer donker.

Donderdag was ik jarig! Bedankt voor alle berichtjes en appjes☺ erg leuk! Ik heb een leuke dag gehad, ik was vrij ivm hemelvaart dus heb thuis een beetje gewerkt en lekker rustig aan gedaan. Ik heb een feesthoed gekregen, balonnen op mn deur en s avonds zijn we uit eten geweest☺

Woensdag ben ik gaan volleyballen, elke woensdag en zaterdag is er een competitie waar mijn huisgenoot aan meedoet en ik mag meedoen! Erg leuk, een café, met 2 beachvolleybal velden en daar spelen de hele avond verschillende teams. Gisteren was het in een ‘ resort’ net buiten Lilongwe en ook daar een leuke sfeer en de hele dag in de zon volleyballen en biertjes drinken.

Daarna zijn we nog naar de albumpresentatie geweest van een lokale zanger (er zijn er hier volgens mn huisgenoten 5 zangers in heel het land haha). Dit was in een café bij de wildlife sancturary, het café ligt in een hele mooie tuin. Ik kwam weer heel veel mensen die ik eerder in de week ook al tegen was gekomen en begin nu toch te begrijpen dat Lilongwe niet erg groot is en dat de hele expat community als er iets te doen is er allemaal zijn.

Al met al een hele geslaagde eerste week en alweer een veel te lang verhaal. Ik moet me nu even vol in mn onderzoek gaan storten, maar ik denk nu al dat ik het jammer vind dat ik over een paar weken al weer terug moet! Vanmiddag gaan we de mais in de tuin oogsten, joehoeee
Xx uit Malawi

Ps In nacht twee lag er een mega kakkerlak voor mn deur en s nachts zat ie in mn kamer, na deze verwijderd te hebben kwam er een mega spin tevoorschijn uit mn kleren… bweeehhh De laatste dagen zijn het mega rupsen die in een boom zaten die gekapt is en proberen de kamers binnen te komen. Elke avond moeten we ze allemaal dood maken om te voorkomen dat ze naar binnen kruipen. Ze hebben hele lange haren, en daar krijg je gigantische jeuk en bulten van. Het is inmiddels een sort rupsenkerkhof voor mn deur haha.

Ps2 In de supermarket moet je je bonnetje stempelen bij de uitgang nadat je bij de kassa bent geweest. Heerlijk zo’ n gecreerde baan zonder echt nut.. tenminste ik heb het nog niet gevonden. De eerste keren heb ik nog wel moeite gedaan om mn bonnetje weer uit mn tas te vissen maar dat wordt hard minder. Misschien hebben jullie een idee waarom?? :P

Ps3 internet is hier echt slooooooooooooooom of gewoon niet of geen water of geen elektriciteit of gewoon allemaal niet ☺

Ps4 ik heb welgeteld al 2 foto’s gemaakt dus ik zal mn best doen deze week om iets van dit prachtige land te kunnen laten zien

  • 17 Mei 2015 - 14:23

    Esther Hummel:

    Heeeey leuk verhaal sistaah!! Hierbij lijkt mijn arbeidersleven zelfs saai haha.
    Successsss :D Kusjes

  • 17 Mei 2015 - 16:43

    Janny Hummel :

    een prachtig verhaal weer ! succes met het bestrijden van al het ongedierte , brrrrrrrrrrr
    ook al hou ik nogal van beestjes , ze moeten niet zooo dichtbij komen .
    jammer dat het bellen en skypen nog niet zo vlot gaat, succes met je gesprekken , hoop dat het de komende week wat resultaat geeft, dikke kus van mam !

  • 17 Mei 2015 - 16:56

    Jurrien:

    Mooi Marijke, groet Jurrien.

  • 17 Mei 2015 - 17:11

    Alida:

    Leuk om weer te lezen, dat gedoe met die bonnetjes als je een winkel uitloopt kennen we hier ook. Niet de supermarkten maar wel sportzaken, doe hetzelfzaken, Game, Makro en wat niet al..Geen elekticiteit klinkt ons ook al bijna gewoon in de oren... Wel veel sterkte met dat ongedierte, ook helemaal niets voor mij en zou er slecht van slapen...Succes met alles wat je doet!

  • 17 Mei 2015 - 18:24

    Familie Langeveld:

    Leuk weer je reisverslag te lezen, onze ongemakken vallen in het niet bij de reuzespinnen kakkerlakken en rupsen daar geloof ik ! Ik zal het Sadé ook even laten lezen, ze griezelt bij alles wat kruipt en beweegt.
    We wensen je een leuke tijd daar, en een nuttig onderzoek als het even kan!

    groeten uit Siddeburen

  • 17 Mei 2015 - 21:42

    Tineke:

    Heey Marijke,
    Dat je inmiddels veel ervaring hebt met werken in Verweggistan is wel te merken aan hoe je schrijft; mooi! Hoop dat je echt wat kunt doen! Al die beesten; brrrr lijkt me spannend en de meiden zouden helemaal geen oog meer dicht doen!
    Veel succes en plezier!! Groetjes ons

  • 19 Mei 2015 - 21:45

    Yaxi:

    Ha Expat! Leuk dat je dat wereldje ook een beetje meekrijgt. Foto's zien er leuk uit! Fijn dat je leuke huisgenoten hebt :) alleen dat spinnenverhaal.. bah.... Succes met je onderzoek, hoop dat je het een beetje in kaart kan brengen :) xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijke

Actief sinds 17 Mei 2011
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 18055

Voorgaande reizen:

09 Mei 2015 - 30 Juni 2015

Veldwerk in Malawi

02 Januari 2014 - 04 Mei 2014

Vakken volgen in Bangkok!

28 Juli 2013 - 22 Augustus 2013

Vakantie en vrijwilligerswerk in Uganda!

25 April 2012 - 23 September 2012

Stage in Kenia!

04 September 2011 - 18 Oktober 2011

Backpacking in South Africa

Landen bezocht: