En of er hier grote spinnen zijn.. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu En of er hier grote spinnen zijn.. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu

En of er hier grote spinnen zijn..

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

02 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

HOIHOI!
Het einde van het vorige verhaal was midden in het bos, nu zitten we iets minder afgelegen. Nu aan het strand! ook fijn:) Ik heb gehoord dat het in NL heel erg mooi weer is, hier kunnen we nog wel wat mooi weer gebruiken. Afrika betekend niet perse warm.. het is hier nu rond de 19 graden denk ik, en vandaag zou het de hele dag gaan regenen Fijn! Genoeg tijd om een nieuw verhaaltje te typen
Om gelijk maar even op de titel terug te komen, tot vanochtend heb ik nog geen last gehad van hele vieze beesten (op gigantische sprinkhanen en een kakkerlak na). Vanmorgen zat er een gigantische spin in onze dorm. Een amerikaans meisje had hem gelocaliseerd, en ik heb vervolgens heeel snel mijn spullen ingepakt. Ze bestaand dus toch... en ik hoopte nog zo van niet:P
Jeffreys Bay
's avonds laat kwamen we aan in het Hostel in Jeffreys Bay, Island Vibe. Gelijk aan het strand, met een mooie tuin. Genoeg plek voor heel veel surfboards en wetsuits dus. We sliepen in een kamertje met 2 stapelbedden en 4 meiden, een schuifpui en gelijk uitzicht op het strand. Verschrikkelijk klein, maar de locatie was weer top!
De eerste ochtend hebben we afgesproken met Trudy Zevenbergen. Vantevoren had ik haar adres gekregen, van vrienden die zelf ook bij haar langs zijn geweest toen ze in ZA waren. Vrienden van vrienden dus:) Trudy woont met haar hele gezin al 7 jaar in Jeffreys bay en zij werkt zelf in een baby en mama healthcare clinic. Ze kwam ons 's ochtends halen in het hostel, en toen zijn we ergens even wat gaan drinken om kennis te maken. Een heel erg enthousiaste vrouw. Het komt erop neer dat ze alle geboorten in de sloppenwijken bijhoudt, en bij de mensen langsgaat om ze bij te staan. In de reguliere zorg is er geen tijd voor extra aandacht. Veel vrouwen snappen bijvoorbeeld niet goed hoe ze flesvoeding het best kunnnen bereiden, hebben geen geld voor de voeding, geven de verkeerde voeding etc etc. Zij proberen om de moeders te helpen waar het kan.
De eerste ochtend zijn we door de sloppenwijken heengereden en hebben we een rondleiding gekregen in de kliniek. Heel erg mooi om te zien, en heel erg indrukwekkend vooral. In de kliniek hebben ze een baby safe, als ouders echt niet weten wat ze met het kind aanmoeten, en er niet voor kunnen zorgen kunnen ze het daar achter laten. Een klep in een muur, als er een kind wordt ingelegd gaat er een alarm af en komt er iemand voor zorgen. Bizar dat het nodig is.
De 2de cochtend erna zijn we weer met haar meegeweest de wijk in, om kindjes te wegen. 3 ochtenden per week gaat ze de wijk in om kinderen waarvan ze weet dat het niet goed met ze gaat/ging te bekijken en met de moeders te praten. Ook zijn we langs een school en een creche geweest om kinderen te wegen en evt vitamine supplementen toe te dienen. Sommige hutjes zagen er van buiten nog wel redelijk uit, maar van binnen was het chaos, niks was heel of schoon. Een van de baby's zat onder de vlooienbeten wat kwam door het gebrek aan hygiene. Sommige van de moeders staan er helemaal alleen voor, en hebben geen familie meer die hen kan supporten. Zelf zijn ze niet naar school geweest, dus is het voor hen extra moeilijk.
's middags ging ik in mn eentje paardrijden bij het gebied Papiesfontein. Ik werd er door het hostel heengebracht, en was de enige die ging. De jongen die met me meeging was gelukkig geduldig en erg aardig haha. Draven blijkt nog steeds niet mn sterkste kant te zijn. Maar ik heb het 1,5 uur volgehouden om te blijven zitten:) Eerst gingen we over landweggetjes richting het strand. De duinen waren echt geweldig, heel erg uitgestrekt en hoog. Het leek wel een stuk woestijn, alleen wit zand en de zee op de achtergrond.Amazing. Het paard had er wel zin in dus door het zand flink gegaloppeerd. Van anderen in het hostel had ik al gehoord dat het een erg mooie tocht, dus ik was heeeel blij dat ik ben gegaan. De spierpijn is nu ongeveer weer over, maar de dag erna kon ik bijna niet lopen..
Het surfen hebben we overgeslagen in de Surfspot van Afrika, jammer maar we hadden meer zin om de wijk en de babytjes te zien. Surfen kan hier toch overal...
Port Elizabeth
Na J-Bay kwam dan eindelijk weer een grote echte stad. We hadden hier een Townshiptour, eigenlijk hadden we hier al helemaal niet zo'n zin meer in aangezien we nu al heel wat townships gezien hebben. Het bleek mee te vallen. We waren met 1 andere jongen en 2 gidsen en hebben de hele stad gezien. In het begin het centrum, alle belangrijke gebouwen/standbeelden/geschiedenis en toen vooral veel gereden. Heel veel verschillen gezien, blanke, zwarte en arme, rijke wijken.
's middags zijn we naar de grootste shoppingmall van de stad gegaan, het Greenacres shopping centre. Karlijns wandelschoenen waren eerder uit elkaar gevallen, dus er moesten nieuwe komen. Eerst moesten we er nog komen, met een minibusje/black taxi was de beste en voordeligste keus. Ze stoppen overal, maar je moet er wel wat voor over hebben. Wij dachten dat we wel wisten waar ze stopten, maar dat was natuurlijk niet zo. Dus maar even een vrouwtje gevraagd, zij ging ons wel even helpen. Ze zei dat ze blij was dat we de andere straat niet waren ingelopen, zo veilig was het hier niet. Naja minibusje gevonden, en ik werd tussen 3 big momma's geplant. oeff.. 's avonds weer terug met een normale taxi, want een andere mevrouw zei ook dat het niet safe was.. maar helemaal veilig thuisgekomen hoor!
East Londen
Een iets kleinere stad, en een beetje shabby. Niet heel veel moois gezien maar we waren er ook maar 1 nachtje. Alle afrikaanse schoolkinderen hebben nu vakantie. Het leek of ze dat in de zee bij ons hostel gingen vieren. Er kwamen steeds meer mensen langslopen, en heel veel minibusjes afgeladen vol. Bij het strand gingen ze veel drinken en met hun gewone kleren aan de zee in, apart maar het zag er zeker gezellig uit. Wij houden het er maar op dat ze blij waren dat de examens voorbij waren:P
Chintsa
Nu zitten we weer in een soort resort voor backbackers: buccaneers! Goede tip malou;)
Het ligt wederom dicht bij de zee, een heel park vol met huisjes! wij sliepen in een dorm met ong 12 denkik. Bij aankomst mochten we een lootje trekken en een free dinner was voor mij al binnen. 's avonds dus een braai gehad (BBQ) met heerlijk eten. Veel mensen ontmoet, vooral duitsers en amerikanen. Gister naar de zee geweest en een poging gedaan tot kanoen, alleen het waaide te hard. Op het strand liggen is ook niet echt te doen, wat je wordt compleet gezandstraald.
Elke dag is er hier een free activity met free wine. Gister dus op Booze cruise geweest. Een best wel gammel bootje, volgeladen met mensen en een doos witte wijn. Een uurtje gevaren door de geweldige natuur!
We hebben onze reis nu helemaal uitgepland, en er gaat nog veel gebeuren:D
Vandaag gaan we weer verder en de bestemming is dit keer coffee shack, in coffee bay. We gaan nu eindelijk wel surfen, een excursie naar de xhosa stam en een wandeling naar de hole in the wall ( een rots met een gat erin :P)Ik heb vooral heel veel zin in de safari in het kruger! Verder hebben we 1 dag in Johannesburg, onze shop till we drop sessie haha, want daarna moet de tas goed volzitten voor de terugreis!
Ik ben nog steeds benieuwd hoe het daar gaat, dus heb je een (al dan niet) interessant nieuwtje, laat het me weten!
xx Marijke

• 02 Oktober 2011 - 10:41

Maria:

Heee Marijke! Leuk je verhalen te lezen! Klinkt alsof je best wel heftige dingen te zien krijgt, een bijzondere ervaring lijkt me, dan zie je maar weer hoe blij we moeten zijn datwe in het veilige NL zijn.. Als je terug bent moet je maar alle foto's laten zien: ben benieuwd! Nog heel veel plezier en hopelijk gaat de rest van je reis net zo goed als afgelopen weken (alleen dan zonder de mega spinnen) XX

• 02 Oktober 2011 - 12:46

Alida:

Hoi Marijke,

Weer met veel plezier je verslag gelezen en zo krijgen wij steeds meer zin om begin januari naar dit fantastische oord te verhuizen. Heel leuk dat je bij de fam. Zevenbergen bent geweest en ik denk dat het vast een bijzondere ervaring geweest is. Wij waren toen enorm onder de indruk, hadden veel bewondering voor hun werk maar zouden zelf zoiets nooit kunnen.
    Zeg blijf genieten, dan kunnen wij weer genieten van jou verhalen.
    Veel groetjes van ons allen,
    Alida

• 02 Oktober 2011 - 14:08

Lisanne:

Wooow nog maar 16 dagen!! wat schiet dat op zeg! nog heeeel veel plezier en tot later!! xx Lisanne

• 03 Oktober 2011 - 20:45

Esther Hummel:

Heeee zus! =)

Supertof verhaal weer, leuk om te lezen, en ook bizar! Gelukkig ben je niet opgegeten door de spin ofwel enge mensen =p
    Veeel plezier nog! En succes met surfen, haha ;)

Liefs

• 09 Oktober 2011 - 12:58

Janny:

lekker zulke dikke spinnen en geen stofzuiger bij de hand !

• 09 Oktober 2011 - 13:00

Pap & Mam:

we wachten met smart op je volgende verhaal ! maar misschien heb je het te druk met al die activiteiten .
    groetjes

• 12 Oktober 2011 - 05:49

Hedwig:

Heey Marijke!

wat leuk om je verhalen te lezen. En wat doe je daar veel dingen.. leuk man! En nu zie ik dat je alweer bijna thuis bent. Is snel gegaan he, of niet? Geniet nog even van je laaste dagen daar en ik zie je in januari weer bij DJO.. :)

liefs Hedwig

• 15 Oktober 2011 - 12:11

Henny:

Hey Marijke,
    Spannende verhalen Marijke, maar het zit er bijna op geniet ervan!!
    Liefs en groetjes uit Haulerwijk.
    Auke & Henny