De wonderen zijn de wereld nog niet uit! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu De wonderen zijn de wereld nog niet uit! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu

De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

21 Juni 2015 | Malawi, Lilongwe


Lieve allemaal,

Met nog maar een week te gaan is het hoog tijd voor nog een update…
Er is al weer heel veel gebeurd, en ik heb weer heel veel gezien en geleerd!

Mijn telefoon was 2,5 week geleden gestolen. In een bijna leeg café, waar mn jas naast de pooltafel lag heeft iemand m gegapt terwijl ik aan t poolen was. De security guard wist wel wie het gedaan was, en de telefoon stond ook nog aan en de dief nam zelfs op.. haha. Dus gingen we in de auto met de security guard naar 4 nachtclubs om te kijken of hij ergens anders was. Niet te vinden natuurlijk, wel leuk om zo’n citytour by night te doen haha.

Kwijt, dacht ik…. Maar vorige week vrijdag toen we lekker zaten te scrabbelen in Nthischi forest lodge om 1 uur snachts belde de security guard: We hebben de dief. Ik heb het Innocent (de man die er de week ervoor ook bij was) maar laten afhandelen. Ze wilden dat we geld kwamen brengen voor een taxi om de telefoon bij de dief zn huis te halen, maar dat zat er niet in aangezien we 3 uur van Lilongwe waren. Na af te spreken met de beste man een paar dagen later en een betaling heb ik nu voor 40 euro mijn telefoon 2 weken ‘ uitgeleend’ haha.
Wat nu precies het verhaal is weet ik niet, maar ach, hij is weer terug (werkt trouwens nog niet door dat ik m geblokt heb en updates moet uitvoeren voor ik m kan unlocken, die met dit slome internet niet doorkomen.)
Wat een grap!

Vorig weekend waren we met z’n 4en (ik, en 3 huisgenoten) naar Ntchisi forest lodge vertrokken, Innocent is de manager op deze mooie plek. Hij gaat binnenkort ergens anders wereken, dus vandaar dat we graag nog langs wilden komen.
Na 1,5 uur chille weg nog een uur over dirt en kappotte roads naar de lodge in de bergen, waar we vrijdagavond aankwamen. We zouden gaan kamperen, maar we kwamen laat aan en mochten met zn 4en in een mooie kamer slapen, wel heel fijn want het is koud hier snachts!!! Het weekend valt samen te vatten in veel spelletjes: Scrabble, Kubb, Frisbee, Jeu de Boules, Set.. En natuurlijk wandelen in het prachtige bos (het leek Drenthe wel op sommige plekken ). Het laatste stukje regenwoud van Malawi gezien. En heeerlijk eten!! Een hele mooie plek! Op zondag met een lift weer terug naar Lilongwe.


Interviews
Ik heb nu in totaal ongeveer 30 interviews gedaan, klinkt niet echt heel veel maar voor iedereen interview moet er weer een chauffeur en auto geregeld worden, en ben ik weer een paar a4tjes wijzer, dus voor nu vind ik het wel prima! Ik heb heel veel aan deze gesprekken gehad, en nuttige contacten opgedaan.


Veldstudie
In mijn laastste week gaan we nog even een veldstudie doen☺ Ik wil kijken of de positieve verhalen over biofortified beans ook echt waar zijn. De iron beans hebben een kortere kooktijd en zouden lekkerder zijn dan ‘normale’ bonen. Dus volgende week gaan we 150 boeren 6 soorten bonen laten proeven en met een paar van hen gaan we de bonen koken, om te zien hoe lang dit duurt (dit herhalen we later nog in het lab, want houtvuurtjes zijn een beetje lastig te controllen). Ik ben heel erg beniewd hoe het zal gaan!!! We doen maandag een pretest, en dan woensdag tot vrijdag 3 dagen veldwerk op een uur rijden van Lilongwe en in het noorden van Malawi, Nkhamenya, op 3 uur van Lilongwe.
Afgelopen woensdag ben ik met de nutritionist van CIAT en de andere phd student Zewdy alvast naar het noorden geweest om wat boeren te ontmoeten en bonen te kopen die de boeren zelf verbouwd hebben. Erg leuk, voelt heerlijk om weer in een community rond te kunnen kijken.

Ik realiseer dat ik nog wel 5 pagina’s had kunnen schrijven over wat er allemaal gebeurd is… te veel! Ik zal jullie volgende week vertellen hoe de laatstse week is gegaan.

Ik heb nog niet heel veel zin om weer naar huis te gaan, aangezien ik hier nog veel te doen heb en ik me zeker nog wel een paar maanden had kunnen vermaken en ik het hier echt goed naar mn zin heb!
Maar de vakantie wacht, een week naar frankrijk, met Scotia en dan naar ierland, precies op tijd voor een paar concerten tijdens het artfestival: Damian Rice en Kodaline en een week later komen een paar vriendinnen langs!! Heb ik ook heel veel zin in!!

Tot volgende week!

Marijke


PS: Het is hier echt koud nu 's nachts, rond de 5 graden. Het is winter, de koudste maand is augustus, dus die sla ik mooi over:)
Volgende keer neem ik meer warme kleren mee;)

PS2: Het gaat nog niet zo goed met mijn Chicewa.... de taal die ze hier spreken. Het probleem is dat het lastig is om te 'verstaan'. Als iemand iets tegen me zegt, heb ik geen idee hoe ik het zou moeten spellen. Verder zijn er niet echt goede boeken zijn (de spelling van de taal hangt er van af wie het geschreven heeft). Ik probeer elke avond met de nightguard een beetje te oefenen..:)

PS3:de munt hier is de Malawian Kwacha, waarvan er 450 in een euro gaan. Er zijn munten van 1 kwacha, het kleinste briefje is 20MWK en het grootste briefje is 1000 kwacha (2 euro). Daardoor is het max bedrag wat er uit de pinautomaat komt 80 euro, meer past er niet door de gleuf haha. Verder kan je hier nergens pinnen in winkels/restaurants, dus dat betekent heel vaak geld pinnen!

PS4: Afgelopen vrijdag was het world refugee day. Een huisgenoot van me doet stage bij UNHCR (de un organisatie die vluchtelingenkampen ondersteunt). Hier zijn ook vluchtelingen!! Er is een vluchtelingenkamp ongeveer 40 min van lilongwe, waar duizenden vluchtelingen wonen. Veel congolezen, maar ook andere nationaliteiten, die bijv. op de vlucht naar zuid afrika waren maar strandden in malawi omdat hun geld bijvoorbeeld op is. Deze mensen worden in Malawi in een kamp gestopt, mogen er niet uit, en krijgen geen hulp/geld om terug te keren. Verder hebben Malawianen een redelijke weerstand tegen vluchtelingen, als deze zich mogen vestigen (kans is erg klein) worden ze vaak verdreven/aangevallen...


  • 21 Juni 2015 - 18:43

    Alida:

    Leuk en goed om weer te lezen, je maakt zoveel mee in ee relatief korte periode. 'K wens je veel succes in de laatste week en hoop dat het ook een succesvolle trip is geweest / of nog gaat worden. Liefs, Alida

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijke

Actief sinds 17 Mei 2011
Verslag gelezen: 1229
Totaal aantal bezoekers 18083

Voorgaande reizen:

09 Mei 2015 - 30 Juni 2015

Veldwerk in Malawi

02 Januari 2014 - 04 Mei 2014

Vakken volgen in Bangkok!

28 Juli 2013 - 22 Augustus 2013

Vakantie en vrijwilligerswerk in Uganda!

25 April 2012 - 23 September 2012

Stage in Kenia!

04 September 2011 - 18 Oktober 2011

Backpacking in South Africa

Landen bezocht: