Casa di Wazungu - Reisverslag uit Kibwezi, Kenia van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu Casa di Wazungu - Reisverslag uit Kibwezi, Kenia van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu

Casa di Wazungu

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

08 Juli 2012 | Kenia, Kibwezi

Na een lange radiostilte en weken van hard werken weer een berichtje:)
De laatste keer was ik net in Mombasa geweest, dat lijkt al weer heel lang geleden en over 2 weken ga ik alweer naar Mombasa! Dit keer om ons visum te verlengen, ik ben namelijk dan alweer 3 maanden hier!! Vorig weekend ben ik met Ingrid 1 dagje naar Nairobi geweest en hebben we heerlijk gegeten en een dagje geshopt voor onzelf en het project en zijn we verhuist naar ons eigen huis. Tot nu toe sliepen we in een guesthouse, maar we waren al een tijdje op zoek naar een eigen huis. Het is goedkoper en ook wel fijn om je eigen plekje te hebben en niet alleen een eigen kamer. Het nieuwe huis hebben we ‘casa di wazungu’ genoemd, het huis van de blanken haha. Het is een huis met 3 slaapkamers, een tuin, een ruime keuken, 2 badkamers en een mooi terras. Heerlijk! Gisteravond hebben we onze house-warming party gehouden. Alle mensen die we kenden in en rondom Kibwezi hebben we uitgenodigd. Een gezellige boel, met vooral mensen van het project en het guesthouse waar we eerder verbleven. Na genoeg bier in te hebben geslagen en een geit te hebben gekocht kon het feest van start gaan. De geit lag al een dag in onze tuin en hij was zo schattig. We hadden er bijna spijt van maar ja, het zou toch gebeuren. Dus mijn partner-research assistent Daniel had iemand gehaald die de geit wel kon slachten.. Aan de ene kant is het zielig, aan de andere kant sta je er niet bij stil als je de bbq even lekker aanzet en is het best interessant om te zien! Vanmorgen veel lege bierflesjes en wat botjes hier en daar haha.
Inmiddels ben ik in het project al een week of 4 op mijn school aan het cassava koken. De eerste 2 weken waren run-in, alle kinderen die we hadden uitgekozen op basis van hun lage vitamine A kwamen vanaf toen 6 per week witte cassave eten. In de eerste twee weken gingen we bekijken of de kinderen genoeg cassave kunnen eten en of ze genoeg op school aanwezig waren. Uiteindelijk zijn er een paar kinderen uitgesloten. In de tweede week van de run in werd de baseline meting gedaan. Dat betekent de beginstatus, we willen de vitamine A voor het voeden weten en na de 20 weken voeden. Uiteindelijk zitten er nu 129 kinderen op mijn school in het project! Een heleboel.. Van al deze kinderen werd bloed, urine en speeksel verzameld, vragenlijsten afgenomen, gewicht, lengte.. Een hele organisatie! Ook moesten er heel wat buisjes gestickerd worden, 7 per kind, dus reken maar uit. Ik kon geen sticker meer zien. Het bloedprikken hebben we over 3 dagen verdeeld, dus aan het eind van elke dag moest de balans weer op worden gemaakt, zijn alle kinderen die uitgenodigd waren geweest? Hebben ze alle stappen doorlopen? Het was een zware week, maar alles is binnen en alle samples zitten in de vloeibare stikstof!:D (De diepvries zeg maar)
Nadat we deze beginmeting hebben gedaan zijn alle kinderen ingedeeld in 3 groepen, de gele cassave groep, de witte cassave+ placebo groep en de witte cassave+ supplement groep. Dit om straks de verschillende cassaves goed met elkaar te kunnen vergelijken. De gele cassave was nieuw voor alle kinderen hier, maar de gele groep eet goed. De cassave is echt heel geel als het gekookt is en is ook een beetje zoeter dan de normale cassave. De cassave lijkt als het gekookt is een beetje op aardappelpuree en wordt gestampt met wat zout en olie erdoor. Mmm…
Vanaf de start van de weken met de gele cassave ziet mijn dag er eigenlijk elke dag een beetje hetzelfde uit van maandag tot en met zaterdag:
6:30 op de motorbike richting Kithasyu(mijn school) met Daniel
7:00 Aankomst school, beginnen met cassave pellen (60 kilo witte, 30 kilo gele) samen met 3 koks en de chairman ( voorzitter van de ouderraad van de school)
9:30 Klaar met cassave pellen, lokalen klaarmaken voor het voeden, bordjes nummeren, olie/zout wegen, cassave stampen
11:00 Alle kinderen komen eten, alle cassave moet op de bordjes gewogen worden en de lege bordjes worden gewogen
12:00 Huisbezoeken (naar de kinderen die niet aanwezig waren) en alles opruimen
12:30-13:00 Richting Kibwezi
’s Middag zijn er dan nog andere leuke klusjes, 1 keer per week ga ik naar Kiboko om cassave te halen. Dit moet elke dag gebeuren en iedere dag gaat dus iemand anders. De cassave kan niet lang bewaard worden dus wordt de dag voordat het gebruikt wordt geoogst. De farm ligt op ongeveer 45 minuten rijden en daarna moet er langs alledrie de scholen de cassave gebracht worden. Dit word gedaan met een matatu (busje) die dan vol met zakken cassave ligt voor de verschillende scholen. Aan het eind van de middag ben je helemaal smerig door al het stof op de zandweggetjes..
Ook nemen we elke dag samples van de cassave op alle scholen. Dit wordt gedaan om te kunnen kijken hoeveel vitamine A er in de cassave van die dag zit. Dat verschilt onder meer door soort cassava, maar ook door bereidingswijze (hoeveel water bij het koken). Door dat al het koken op houtvuur wordt gedaan zit er soms nogal wat verschil tussen de cassave elke dag. De samples moeten elke dag verwerkt worden, met de staafmixer gepureerd en dan 15 gram in een potje de diepvries in.
Andere klusjes zijn data entry, alle bordjes worden gewogen voor en na het eten en alle data moet worden ingevoerd… Zo zijn er altijd leuke dingetjes die nog gebeuren moeten en stiekem meer tijd kosten dan je denkt.
De weken rondom de baseline waren erg veel werken en ook de start met de gele cassave was wel even spannend. Het was wel erg wennen om met mensen samen te werken die niet zo goed Engels kunnen, een hele andere manier van werken hebben en dan dingen proberen duidelijk te maken. Ik had wel even wat probleempjes met de Afrikaanse werkwijze, eigenwijze koks en meer.. De koks wilden meer geld, aten de cassave van de kindjes op, ik en mijn research assistant werkten niet goed samen, elke dag veel kinderen afwezig.. Nu gaat alles goed en steeds beter, dat is heel fijn :) Het kindje van de kok, Musyenga neem ik mee naar Nederland.Wat een schatje!3,5 jaar en ik ben haar een beetje engels aan het leren. En ik zoek nog een man van een jaar of 50, een kokkin is nog op zoek naar een Nederlandse man haha.

Ik moet heel erg wennen aan het Keniaanse schoolsysteem, zo anders dan in Nederland. De school waar ik werk is groot, maar normaal voor hier. Ongeveer 600 kinderen zitten op de school. De kinderen zitten elke dag van 7:00 tot 17:00-17:30 op school. Lessen zijn niet de hele dag, heel vaak kom ik in klassen waar de kinderen maar zitten te zitten, erg zonde van hun tijd lijkt me, helemaal met zulke lange dagen. In de klaslokalen staan alleen schoolbankjes, verder is er praktisch niks. Ze hebben we wat boekjes, maar de lokalen zien er saai uit. De lessen bestaan dan ook heeel veel uit het napraten van de leraren. De lerares zegt "this is a pencil"en de hele klas herhaalt, "T-H-I-S" hilarisch om te horen soms. De kinderen zijn heel erg onderdanig, dat moet ook wel want bij alles wat ze niet goed doen worden ze geslagen. Door de leraren zelf voor in de klas of in een kantoortje. Dat is wel even slikken hoor.. Het gaat er niet bepaald zachtzinnig aan toe, en als je dan kinderen van een jaar of 6-7 van een afstandje in elkaar gemept zien worden met een stok. Grr.. Ik vraag me dan af wat je moet hebben gedaan om dat te verdienen maar dan is het waarschijnlijk iets als: verstopte zich voor de school omdat ze te laat waren (dus bang om geslagen te worden, als je dan verstopt wordt je nog harder geslagen). Maar om simpele dingen als te laat komen na de pauze, niet rechtop staan, niet netjes in de rij staan, geen schoolgeld betaald hebben, een toets slecht hebben gemaakt, in de verkeerde taal praten krijg je ook een paar flinke tikken. De laatste week heb ik veel gezien wat ik liever niet gezien had willen hebben. Het is ook erg lastig omdat de mensen die het doen wel mensen zijn waar je mee moet samenwerken en die je nadat je dat gezien hebt weer onder ogen moet komen. Tja cultuurverschil. Laten we het daar op houden.
Nu weer wat vrolijkers: de hele school krijgt van ons project zolang het cassave voeden duurt elke dag Githeri, dat is maïs gemengd met bonen. Het is een staple food hier, veel mensen eten het voor lunch. Elke dag rond 12:45 komen alle kinderen bij de keuken om in hun eigen bakje githeri te krijgen! Netjes in de rij, want anders… . Een geweldig gezicht de eerste dag, allemaal blije kinderen, de hele school is er erg blij mee.
En over het weer: de laatste weken is het hier relatief koud, rond de 15-20 graden ’s nachts en overdag rond de 30 maar wel bewolkt. Het valt hier prima vol te houden tot nu toe dus al zou af en toe een verfrissend zwembadje wel fijn zijn. Iedereen vertelt steeds, dit is nog niks over een paar weken wordt het echt warm, dus we zullen zien.. Het is wel erg droog en dus stoffig, elke dag als ik van de motorbike afkom en thuis aankom ben ik oranje haha.
Dat was hem weer voor nu! Ik ga ook snel weer wat nieuwe foto’s posten op mijn facebook;)
Ik ben heel erg benieuwd hoe het in NL is!? Iedereen gaat op vakantie, jaloerssss:P Geniet ervan, fijne vakantie allemaal:D
Liefs Marijke

Link naar album Life in Kenya:

• 09 Juli 2012 - 08:13

Lisanne:

He Marijke, wat ben je er inderdaad al lang! Kunnen de kinderen je nog wel zien met al die cassave? Waarschijnlijk begrijp je nu echt helemaal waar ze het bij dat vak voor deze reis over hadden ;) Heb je ondertussen ook al zelf motor leren rijden? Veel plezier en geef die kinderen maar een extra knuffel
    xx

• 09 Juli 2012 - 12:15

Annegreet:

Jo, lijkt me echt leuk om zo aan een onderzoek mee te werken. Super leuk!

• 09 Juli 2012 - 17:39

Henny:

Hoi Marijke, mooi verhaal weer, jullie zijn goed bezig.
    Maar het lijkt me moeilijk om te zien, dat die kinderen zo gestraft worden, voor eigenlijk niets!
    Mooie foto's op facebook hoor!
    Groetjes Henny

• 11 Juli 2012 - 08:15

Marit:

wow wat een ander leven heb je daar zeg! Je bent zometen kampioen cassave pellen ;) Wel supervet wat je allemaal leert en meemaakt ;) Nou geniet er nog van en succes alvast met de hitte!

Liefs,
    Marit

• 11 Juli 2012 - 11:22

Fam. Blijdorp:

Hi Marijke,
    Eindelijk een berichtje van ons, we lezen met veel interesse je verhalen en denken vaak aan je. Hebben veel bewondering voor wat je doet! Al zitten we allebei in Afrika, de afstand is te ver om zomaar even langs te komen...Gisteren hebben we Janny, Jurrien, Esther en Annemarie gezien, als altijd zeer gezellig, je werd gemist!
    Zeg heel veel succes met alles wat je doet en we kijken met belangstelling je volgende verslag tegemoet. Hou vol, ook in de lastigere momenten!
    Veel liefs,
    de blijdorpjes

• 15 Juli 2012 - 17:29

Evelien:

Heeeu leuk om te lezen :) klinkt interessant om aan zo'n groot onderzoek mee te werken! Viel spass nog! Joe!

• 17 Juli 2012 - 10:30

Hilde:

Hey Marijke!

Leuk om de verslagen te lezen waar je zoal mee bezig bent ;) Echt al lang weg zeg! Veel succes nog!

Liefs

• 08 Augustus 2012 - 21:23

Janny :

Het wordt weer eens tijd voor een update !
    liefs, mam

• 11 Augustus 2012 - 19:50

Martine:

Haaaa Marijke,
    Heb 'even' al je blogs gelezen, wauw wat een ervaringen en verhalen! phoe, een heel andere wereld. Lastig soms en ook heel tof lijkt me! Fijn dat je onderzoek en de samenwerking nu goed gaat :) vond je de cassave zelf wel te eten? :P Gave foto's ook op facebook! Heel veel succes en plezier, en save travels!
    Liefs,
    Martine