Crime scene at kithasyu - Reisverslag uit Kibwezi, Kenia van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu Crime scene at kithasyu - Reisverslag uit Kibwezi, Kenia van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu

Crime scene at kithasyu

Blijf op de hoogte en volg Marijke

13 September 2012 | Kenia, Kibwezi


Hoihoi!
Over precies 10 dagen sta ik weer op Nederlandse bodem...Raar, maar heb er ook wel zin in! Dit keer is er zoveel gebeurd dat ik niet zo weet waar ik moet beginnen. De vakantie is begonnen en ook alweer afgelopen, maar nu na de vakantie begon de staking. Alle leraren staken nu al bijna 2 weken.. Ze willen een 300% loonsverhoging (weer eens wat anders dan de 0,5% waar het in NL altijd over gaat) omdat ze nu heel slecht betaald krijgen (ongeveer 100-150 euro per maand). Maar over minder dan een maand zijn er ook weer examens en vooral voor de hogere klassen zijn deze belangrijk, de scores daarvoor bepalen mede of ze naar highschool kunnen. Dus de meeste kinderen willen wel graag weer naar school! Een soort verlengde vakantie nu dus.. Tot nu was het leuk met balspellen, kleurplaten, schminken, (poging tot) armbandjes maken..
Eerst de minder leuke dingen. In de eerste week van de vakantieheeft één van de kindjes uit het project 1000 shilling uit mijn tas gejat (ong 10 euro). Mijn telefoon was kapot gegaan (bummer) en ik wilde een nieuwe kopen dus ik wist zeker dat ik 2 briefjes van 1000 in mn tas had gestopt. Toen ik na een uurtje spelen op het veld terugkwam in het opslaghok lag mijn portemonnee op tafel, huh? Eerst maar even voor me gehouden, toen geprobeerd om het even onder 4 ogen met Dan te bespreken. Maar de chairman werd er al snel bijgehaald en de koks… Tja, dat waren in principe de eerste verdachten. Zij zijn de enigen die daar zouden kunnen komen.. Maar een paar andere kindjes hadden 1 jochie bij het ‘hotel’ gezien (lees kiosk waar ze eten verkopen). Dus snel een kok naar het hotel om te checken of er een kind met een briefje van 1000 was geweest.. De koks hadden ook 1 jochie in de bosjes zien zitten, hij wilde niet meer komen om eten te krijgen..
De man bij het hotel had een jochie gehad die 4 mandazi(oliebolbroodjes) wilde kopen (40 shilling) en betaalde met een briefje van 1000. De eigenaar vertrouwde het al niet en had geen wisselgeld. Dus had gezegd, kom maar terug met je moeder voor het wisselgeld. Hij was niet meer teruggekomen.. Ik was al helemaal bang dat ze het jochie zouden vinden en in elkaar slaan, dat is hier wel normaal bij dit soort dingen. Maar gelukkig was dat niet het geval. Wel wisten we wie het gedaan had. De jongen moet natuurlijk wel in de studie blijven, vandaar dat er geen grote heisa om is gemaakt. De chairman heeft nog niks tegen de jongen gezegd, dus waarschijnlijk weet hij nog niet dat wij weten dat hij het heeft gedaan.. Maar iedereen weet al wel dat hij 1000 shilling van de muzungu heeft gestolen.. De headmaster liet weten dat hij er ook al van gehoord heeft en dat het kind nadat het project is afgelopen van school word gestuurd.. Ongelooflijk, waar moet zo’n kind dan heen. “zulke kinderen horen hier niet thuis en steken alleen maar anderen aan”. Oke, maar waar moet hij dan heen? We hebben geprobeerd om de headmaster op andere ideeen te brengen, maar ik denk dat het vrij zinloos is en dat deze jongen inderdaad van school wordt gestuurd nadat het hele verhaal eruit is gekomen.. (geslagen). Sneu, dat mensen zulke jonge kinderen al als slecht bestempelen en denken dat ze niks meer te leren valt..?!
Dan de tweede case, op maandagmorgen zeiden de koks tegen mij: De deur was open van de klas. Ik was de dag ervoor cassave komen brengen en wist vrij zeker dat ik de deur dicht had gedaan met hangslot, ik had het nog extra gecheckt. De hele ochtend stonden ze bij de store (een vies, donker stoffig hok) te praten. Ik proberen “is there any problem?” No, no.. Ja wel dus. Bleek dat er 2 zakken mais en 1 zak bonen gestolen waren.. (90kg per zak, dus 270 kilo in totaal..). Tja, en er was maar 1 sleutel en die had één van de koks. En geen braaksporen.. De watchman van de school had s nachts wel een jongen gezien en kwam daarom s ochtends even vragen of we niks misten. De jongen bleek al vaker wat uitgevreten te hebben. Nouja, het was een lange dag en de kok met de sleutel kon het niet geloven, hij had het niet gedaan.. Uiteindelijk zijn we s middags gaan zoeken in het veld achter de school, we kwamen een zak met 50 kg mais tegen in een greppel.. en allemaal sporen van bonen. Haha het was echt sporenzoeken. De headmaster van de school was er inmiddels ook al, meeting mee gehad en besloten als er de dag erna niks gevonden was de politie werd ingeschakeld/aangifte werd gedaan. Aangezien het huis van de jongen die s nachts gezien was ook in die richting was werd de dorpsoudste erbij gehaald en werd er naar het huis gegaan. Het was inmiddels al laat, dus ik en Dan waren net naar huis gegaan.. jammer achteraf. Maar de headmaster, gloria, de koks naar het huis. Het huis zat op slot, maar 1 van de koks kon naar binnen kijken door het dak en zag het al liggen. Ze zei, als ze bij ons inbreken mag ik ook hier inbreken, dus deur ingetrapt en ja hoor daar was alles. Uiteindelijk bleek dat 3 jongens van 16 het gedaan hebben. De eerste 2 sloten waren makkelijk, die hadden ze met een draadje oid open gekregen, het derde slot was een goed slot, dus moesten ze over een 2,5 – 3 meter hoge muur heen klimmen. Ik vind het nog steeds knap.. en ze moeten er ook wel even mee bezig zijn geweest! Toen was het tijd om de politie erbij te halen, maar die wou niet komen. Ik snap niet waar die politie hier goed voor is, ze moesten eerst betalen voordat ze wilden komen/meewerken, ongelooflijk corrupte boel. Nou daar werken wij dus niet aan mee, dus geen politie. De dag erna is er de hele ochtend gepraat, de jongens zaten bij ons bij het project buiten op het bankje tussen alle kindjes. Ik geloof dat ze wel spijt hadden. ;Een van de jongens woonde alleen, dus daar hadden ze de spullen opgeslagen, van de andere jongens zijn de ouders gekomen, de headmaster, gloria, de dorpsoudste, de pastoor.. Uiteindelijk mogen ze niet meer op het schoolterrein komen en hebben ze iets getekend dat ze bekennen dat ze gestolen hebben. Ze bleken trouwens al eerder binnen zijn geweest en toen hadden ze 3L olie gejat.. hebben wij niks van doorgehad. Dat ging makkelijk, dus ze dachten dat dit ook wel zou lukken. Ze wilden de mais en bonen gaan verkopen in een ander dorp.
Niet al te snuggere dieven hier in Kithasyu, tot nu toe is alles weer opgelost gelukkig!
Nou ook nog leuke dingen beleefd hoor! Nu bijna 3 weken geleden zijn Laura en ik naar Lake Nakuru en Lake Baringo geweest. Een super mooie trip (zie foto’s facebook). Nadat we een gigantisch snelle lift hadden gekregen vanaf kibwezi naar nairobi bleek deze man ook naar nakuru te gaan dus konden we daar ook nog verder meerijden. Totale reis zou tenminste 6 uur hebben geduurd (excl bussen zoeken) maar met deze 150 km per uur rijdende gek waren we er in 4 uur.. Nou ik heb wat doodsangsten uitgestaan, ik was 3 keer bijna dood. Vrachtwagens die je tegemoet komen en waar op de laatste seconden voor uitgeweken moet worden zijn niet mijn favoriete uitzicht.. Deze man zei elke dag een auto van mombasa naar nakuru te brengen ( tenminste 10 uur rijden ) en dan s nachts weer met de bus terug. Nouja, het was een experienced driver.. Anyway ik heb wat schietgebedjes gedaan en ze zijn verhoord Bij ons hotel (goedkoop en zeer basic) kwamen we gelijk al een safarimannetje tegen.. eerst dachten we veel te duur (park heeft 80 US dollar entree) en dan nog voor de safari zelf.. maar ja we zijn er maar 1 keer toch? Naja dan toch maar doen en proberen de studentenkorting te krijgen (dan was het ‘maar’40 dollar). Daar trapten ze niet in, je moet een brief van 1 of ander kantoor in nairobi 2 weken van te voren hebben aangevraagd.. anyway, wij zaten goed in onze overkapte landroverachtige auto met 2 stoelen achterin hihi en een luik dat open stond, zodat je kon staan en rond kon kijken. Ik geloof dat we alle beesten die er waren gezien hebben. Zelfs 11 leeuwen langs de kant van de weg (zeker 5 welpjes). Zebra’s, waterbuffels, giraffen, vogels.. geweldig! Dezelfde dag zijn we naar lake baringo gegaan, 3 uurtjes verderop. We sliepen in roberts camp, en hadden een geweldig mooi hutje en een restaurant met lekker eten! Voor ons hutje begon het meer al, en 10 meter het meer in zaten de nijlpaarden al.. de hele dag hoorde je ze een beetje pruttelen en zag je af en toe een kop boven komen. S nachts gaan ze grazen dus moest je oppassen en als je niet durfde kwam de nachtwaker je halen en naar je huisje brengen hihi. De dag erna hebben we een mooie boottocht gemaakt over het meer, nijlpaarden ook vanuit het bootje bekeken. Heel veel vogels gezien (zaten 500 vogelsoorten). Toen we aan het eind van de middag bij het restaurant zaten zagen we een krokodil in het water, wij erop af, maar toen was de krokodil ook snel weg haha. Een soort dierentuin zonder hekken, erg leuk De dag erna moesten we alweer naar kibwezi gaan.. wat je heen bent gereist (heel snel) moet je ook weer terug, dus dat heeft ons 12 uur gekost, maar alles ging prima gelukkig
Afgelopen weekend zijn ik, Marina (nieuwe italiaanse student, woon ik nu mee in huis), Dan en een vriend van Dan, Felix en Felix (de matatudriver die ook elke dag de cassava brengt naar de scholen) naar Tsavo west gegaan. Een national park wat hier op een half uurtje rijden vandaan ligt. Weer een grote investering maar het was supergrappig. De matatu valt bijna uit elkaar, dus dat was een extra spannende factor. Verder had Felix nog nooit safari’s gereden dus crosste als een malle door het park, het werd wel heel moeilijk om wat wild te spotten. Het park ging om half 7 s ochtends open, dus ik had bedacht 6 uur weg. De matatu was er om half 7 de beide jongens om kwart over 7 en om 9 uur stonden we denk ik in het park.. echt Keniaans. Veel dieren hebben we niet gezien, maar we zijn een lavaberg op gelopen, hebben mooie springs gezien en het was gewoon hilarisch.. ’s middags begonnen we toch wel wat trek te krijgen en onze etensvoorraad die we mee hadden was niet genoeg. Natuurlijk hadden de kenianen onder ons niks bij zich (die nemen echt nooit eten of drinken mee). Dus bij gebrek aan kiosks maar naar een lodge gereden. Supermooi! We kregen een welkomstdrankje aangereikt (altijd een slecht teken). Daarna werd gevraagd of we een reservering hadden gemaakt, eehm.. nee, we kwamen hier alleen om wat te drinken.. Felix en dan durfden niks te bestellen en wij hadden een soda van maar liefst 1,60 euro omgerekend. Tjaa voor hier is dat heel veel, we durfden niet meer te eten daar.. Dus zijn weer verder op avontuur gegaan. We zaten echt helemaal onder het stof aan het einde, dus een frisse duik was een heel goed idee. Laat er nou net een zwembad in hetzelfde dorp zitten, dus daar nog even ingeplonst en wat gegeten en toen weer naar kibwezi! Dat was ons vrije dagje weer, maar zeer geslaagd

Nu is het tijd om afscheid te gaan nemen van iedereen hier, de laatste keren dit , de laatste keer dat,, het begint te komen. Niet leuk, maar ik heb ook wel weer zin om naar huis te gaan! Deze zondag komen mijn koks uit Kithasyu om bij mij thuis te lunchen. Heb ik super veel zin in, zie de reacties al helemaal voor me, wat is dat? Een wc? Nee.. Afgelopen week had ik bevroren cassave mee. Zoiets kouds hadden ze nog nooit gezien en ze vonden het maar eng..:P Dat kan niet goed zijn dachten ze.
Verder heb ik volgende week vrijdag al een afscheidsparty gepland voor alle research assistants en anderen. Ingrid is dan ook in Kibwezi met haar ouders, er komt een filmploeg om een kort filmpje over het project te maken voor de EU (daar is dit project door gefinancieerd).. Ook komen er 5 nieuwe studenten komende week.. dus dat wordt helemaal leuk! Op zaterdag zal mijn laatste dag op school zijn en zondag de 23ste vlieg ik in de ochtend naar Nederland! Jeeeeej!

Tot snel allemaal!!
Liefs uit een heet kibwezi.
Marijke

  • 14 September 2012 - 08:04

    Familie Blijdorp:

    Lieve Marijke,
    Met heel veel plezier hebben we al je verslagen gelezen! Nu zit het er bijna op en ga je terug naar Nederland. We willen je eerst een hele fijne en speciale laatste week toewensen en dan veel succes als je terug bent in Nederland. Ook dat zal een flinke aanpassing vragen. Je hebt zoveel meegemaakt en zoveel ervaren, Nederland is zo heel erg anders. Succes met alles wat je doet! liefs de Blijdorpjes

  • 16 September 2012 - 13:34

    Yaxi:

    Marijkee, superleuk om te lezen! Nouja, dat van dat die diefstallen natuurlijk niet, zielig als dat kindje echt van school wordt gestuurd.. Maar verder wel leuke dingen gedaan en gezien! Geniet van je laatste dagen daar en van de afscheidsrituelen ;)
    Tot snel! X

  • 16 September 2012 - 19:05

    Estherrr:

    Heeee zussie!
    Nice verhaal, weer een beetje bijge'praat' :P
    Heel veel plezier met alle 'laatste dingen' en de afscheidsfeestjes,
    en ik heb heeeel veel zin in dat je weer thuis komt :) :)
    Geniet er nog even van! Liefsss

  • 25 September 2012 - 01:01

    Annegreet:

    Wat een verhalen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijke

Actief sinds 17 Mei 2011
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 18106

Voorgaande reizen:

09 Mei 2015 - 30 Juni 2015

Veldwerk in Malawi

02 Januari 2014 - 04 Mei 2014

Vakken volgen in Bangkok!

28 Juli 2013 - 22 Augustus 2013

Vakantie en vrijwilligerswerk in Uganda!

25 April 2012 - 23 September 2012

Stage in Kenia!

04 September 2011 - 18 Oktober 2011

Backpacking in South Africa

Landen bezocht: