Vakantie?! - Reisverslag uit Kibwezi, Kenia van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu Vakantie?! - Reisverslag uit Kibwezi, Kenia van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu

Vakantie?!

Blijf op de hoogte en volg Marijke

15 Augustus 2012 | Kenia, Kibwezi

Hallo allemaal!
Wij zitten nu in de augustus vakantie.. of nee de school is dicht! Ik had een hele discussie met de chairman (de voorzitter van de ouders op school). Ik zei, wanneer is het vakantie? Zegt hij vakantie? Vakantie? Dat hebben we niet.. The school is closed. Maar het komt dus op hetzelfde neer, maar geeft toch een heel ander beeld?! De kinderen hebben 3 weken vrij, de oudere klassen hebben maar 1 week vrij. Dat betekent nu elke dag activiteiten verzinnnen om de kinderen toch maar naar school te lokken om cassave te komen eten.. Frisdrank (vinden ze geweldig hier, krijgen ze nooit), een feest aan het eind van de vakantie.. En voor de rest lekker voetballen, touwtje springen, zaklopen..

Op de school waar ik werk gaan elke dag ongeveer 600 kinderen naar school, verdeeld over 11 klassen. Behoorlijk veel kinderen dus.. De kinderen moeten om 7 uur s ochtends aanwezig zijn en vanaf klas 3 zit je tot half 6 in de middag op school. Hele lange dagen, maar dit betekent niet dat er ook de hele dag les gegeven word. Heel vaak hangen de kinderen maar wat rond en is het een grote chaos. Of kom ik een lokaal binnen bij klas 1, de jongste kinderen en staan er 2 kinderen uit dezelfde klas les te geven ( dus stok in de hand, iedereen koest houden en vertellen wat ze na moeten zeggen). De oude kinderen hebben een rooster vergelijkbaar met de middelbare school, vakken op bepaalde uren met verschillende leraren. De lessen bestaan heel veel uit napraten van de leraar, “This is a pencil” , de klas antwoord: “THIS IS A PENCIL”. These are pencils.. en ga zo maar door. Bij de keuken krijg ik zo vaak een lesje mee… De lokalen zijn hokken met alleen schoolbankjes erin, niks meer en minder.. boeken liggen bij de hoofdmeesters in de kast in een kantoortje. Een paar weken geleden hebben ze veel nieuwe boeken gekregen, dus die zijn er volgens mij wel voor iedere klas! Maar tekeningen aan de muur, of iets versieren, dat kennen ze echt niet.
Nu het voeden met de cassave loopt zijn er ook wat verdere subonderzoekjes die we doen. 1 daarvan is mijn onderwerp, de antropometrie. In de laatste weken hebben we alle kindjes gemeten en gewogen die aan de screening hebben meegedaan (ongeveer 1200 over 3 scholen verdeeld). Erg leuk om te doen, op mijn school dus ongeveer 400 kindjes gewogen en gemeten. De weegschaal vinden ze allemaal fantastisch, doordat ze het nog niet veel vaker hebben gezien gaan ze er op allerlei manieren op staan. Hilarisch, vooral als er voor iemand al 10 kinderen het ‘ voorgedaan’ hebben. We haalden de kinderen per groepjes uit de klas, zetten ze op een bankje om te wachten tot ze gemeten konden worden. In Nederland hebben we altijd het idee dat je kinderen of mensen in het algemeen niet kan laten wachten. Hier heeft niemand daar problemen mee. Ik vind het best zielig als ze een half uur stil moeten wachten, maar dat maakt niks uit. Haha. Ik heb inmiddels alle data ingevoerd, dus nu gaat het analyseren beginnen
Een ander subonderzoekje zijn de questionaires, de vragenlijsten die aan de ouders van de kinderen in de studie gesteld worden. Één vragenlijst ging onder andere over de economische status, water en sanitatie van de gezinnen. Dit betekent vragen als uit hoeveel personen bestaat het huishouden, wat is de bron van inkomsten, heeft het gezin vee (geiten, kippen, koeien), verbouwen ze groentes? Hoeveel maanden per jaar is voedsel schaars (de meeste vullen 6 maanden per jaar in!), hoe wordt water opgeslagen, hoe wordt water gehaald (met de fiets, lopend..) Hoe lang doe je erover om water te halen?, is er zeep in huis om handen te wassen? Is er een toilet? Wat voor toilet? Wat wordt er gedaan met afval? Een gat in de grond? Verbrand?
Dit waren denk ik wel de meeste vragen. Zal ik even een beeld gaan wat er gemiddeld geantwoord werd.. De school ligt in een heel droog gebied, de meeste mensen (proberen) wel wat te verbouwen, maar veel komt er toch niet van.. Hoeveel verdorde maïsplanten ik wel niet tegenkom op mijn weg naar school… Dus dat werkt alleen in rond en nabij de regentijd en levert voedsel voor 3-4 maanden op. De meeste gezinnen hebben wel wat kippen,sommigen ook wat geiten (30-40 euro) en een koe is echt pas duur (ong 500 euro..) dus die heeft bijna niemand. Voedselschaarste is dus groot, gemiddeld 6 maanden per jaar.. In het gehucht waar de school staat is ook vrij weinig te krijgen. Brood is er bijna niet. Groentes ook weinig, bananen vinden ze al geweldig. Raar, want het ligt 15kilometer af van het dorp waar ik woon, wat weliswaar veel groter is, maar waar ook heel veel meer te krijgen is. Ook bizar, sommige kinderen zijn nog nooit in Kibwezi geweest!! Dat is waar ik woon en is net een fatsoenlijk dorp.. de kinderen die echt alleen maar op het platteland zijn, wat voor beeld moeten die van de rest van de wereld hebben (zonder elektriciteit, dus geen tv, krant etc.. ). Om naar kibwezi te gaan zou ongeveer 3-4 uur lopen zijn, of met de motorbike en matatu rond de 100 shilling (1 euro), een half dagloon hier..
Water moet ook gekocht worden, veel boreholes liggen droog en ze liggen ver weg. Als je een fiets hebt om water te halen heb je mazzel, duurt het ongeveer een uur (je moet minimaal 2x per dag gaan) maar lopend zou je er ong 3 uur over doen. Onvoorstelbaar..
Dan was er nog een vragenlijst over de dietary diversity, de diversiteit van het eten van het kind. Ik zat de stapel met ingevulde vragenlijsten door te lezen en kon het bijna niet geloven. Werkelijk waar, de meeste kinderen eten alleen maar githeri (mais en bonen) ’s ochtends, ‘smiddags op school en ’s avonds thuis… Dan is het niet gek dat er tekorten optreden.
Nu maar weer over naar wat belevenissen van mij als toerist ;) Een weekend geleden zijn we naar Oloitokitok gegaan. Wat een geweldige naam ofniet dan?! Dit dorp ligt op de grens met Tanzania en ligt naast de Kilimanjaro. De heenweg was echt weer een leuk verhaal, komen we de bus in, moeten we staan. Prima, na een half uurtje gaan wat mensen eruit en kunnen we toch nog zitten. Even later staat de bus stil.. de jongen waarmee ik al een hele tijd zat te praten zegt dat de benzine op is.. whut? We zijn net langs 3 benzinepompen gereden.. tjaaa resultaat half uurtje later is er ergens fuel gehaald en gaan we weer. Goeie grap. De rest van het weekend ging heel goed wat een geweldig uitzichten hebben we gehad! We hadden maar 2 dagen en hebben in een lodge (klinkt luxer dan het was) geslapen, midden in het bos. Het leek heel even op Nederland, zo groen.. de bomen waren alleen wat groter en hoger en er zaten apen in de bomen haha. De zondag ’s ochtends eerst in het bos gelopen, op zoek naar een waterval, maar de rivier bleek opgedroogd te zijn haha. Daarna zouden we om 11 uur (dus 12 uur afrikaanse tijd..) opgehaald worden door 3 motorbikes… lekker crossen langs het amboseli national park. Niet erin, parken zijn hier echt heel duur (60 dollar voor 1 dag) en aangezien buiten het park ook olifanten en ander wild gespot kan worden.. Dus lekker rondgecrosst over de afrikaanse savanne. Geweldig, Kilimanjaro op de achtergrond, rood zand verandert in grijs, in bruin en weer terug in rood zand.. Het cote d’or plaatje is geschoten (afrikaanse boom met olifant eronder) Onderweg kwamen we een masai tegen die daar woonde en wist waar het wild was. Die ook achterop genomen en inderdaad al snel konden we het wild spotten, olifanten en giraffen. Onderweg nog een lekke voorband gehad, ook zo weer gefixt en weer verder.. Na 5 uur motorbike een gigantisch zere kont, maar wat was het geweldig!!!
Vorige week hebben we nog een diner gehad ter ere van Ingrids verjaardag bij ons thuis. Rond de 25 mensen kwamen bij ons eten. De koks van haar school wilden wel koken.. Die drie vrouwen hadden de dag van hun leven haha. De kippen waren op school al geslacht, de ciapatti’s al gemaakt. Maar we hebben natuurlijk geen megapannen in ons huis dus die werden ook meegenomen van school en bekers en firewood… Ik ben met Dan met de motorbike even langsgekomen en hij heeft een deel achterop meegenomen, zak firewood + megapan. Daarna ik en Ingrid op een andere motorbike met de ciapattis en de bekers. Hahaha een hele organisatie. Vervolgens begon het koken. Vuurplaatsje maken in de tuin, modder op de pannen smeren, dan krijg je het roet er weer af (hoe slim?). Het was echt supergrappig en lekker! Heerlijke Pilau, vegetable curry, ciapatti’s, soep. Een geslaagde avond!
Dan toch ook nog even een huisupdate, we hebben wat bewoners erbij. Ten eerste een hondje: Susu. Een puppy die Ingrid bij haar school zo schattig vond dat we hem mee hebben genomen. De pup had wel een baasje, dus daar is eerst even mee onderhandeld, maar het is oke, we kunnen haar in september weer terugbrengen. Feit is wel dat ze bij ons in huis grandioos vertroeteld word, gewassen, geaaid.. Verder hebben we ook 2 kippen, of ja grote kuikens. Best leuk om wat huisdieren te hebben! De hond vind het erg leuk om de kippen op te jagen, dus eieren zullen er voorlopig wel niet gelegd worden haha. Komende week vertrekt Ingrid uit het huis en komt er een italiaanse student, die ook voeding studeert in Wageningen. Onze begeleider Elise is ook gisteren vertrokken naar Nederland met haar man Jasper en dochtertje Ronja en haar ouders die ook een paar weken vakantie gevierd hebben in Kenia. Over 2 weken zal Laura ook vertrekken, dus het afscheid nemen is begonnen.. Raar, zal wel even wennen zijn denk ik!
Allemaal nog een fijne vakantie verder, geniet er van. Als iemand nog tips heeft hoe 140 kinderen te vermaken, laat ze horen!!
Xx uit Kenia

Ps: Ik post ook weer wat nieuwe foto’s op mijn facebook: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.3130433119862.102478.1835775070&type=1

• 16 Augustus 2012 - 09:02

Marit:

hey,
    wow wat een geweldig verhaal weer! Interessant en shocking om te horen hoe iedereen daar leeft en wat iedereen gewend is, en wow :) een cote-d'or foto! Veel plezier nog en succes met het entertainen van heel veel kinderen ;)

liefs,
    Marit

• 16 Augustus 2012 - 12:34

Jurrien:

Mooi verhaal Marijke. Je laat heel natuurlijk het mooie zien van het leven daar en de trieste kant van het leven daar, van de bewoners/kinderen. Dat maakt indruk! Ja vieren wat vakantie, ik hoop dat jij ook wat leuke dingen met de kindjes kan doen in de tijd dat ze geen les hebben. Vermaak je en veel plezier met de nieuwelingen die binnen druppelen!

Lieve groeten uit Een, doei!!

• 16 Augustus 2012 - 12:34

Jurrien:

Lieve groeten uit Een, doei!!

• 17 Augustus 2012 - 10:45

Yaxi:

Mooi verhaal! Lijkt me inderdaad wel heftig en dubbel om die enquetes te lezen en je te realiseren in wat voor omstandigheden de meeste kinderen leven.. De foto's waren heel nice!! Binnenkort weer skypen! Hier verder alles goed, ben vandaag toevallig bij de coordinator internationalisering geweest ;) Door deze verhalen van jou krijg ik nog meer zin om naar het buitenland te gaan! geniet ervan en succes met de kids :D xx