Mombasa and more.. - Reisverslag uit Kibwezi, Kenia van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu Mombasa and more.. - Reisverslag uit Kibwezi, Kenia van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu

Mombasa and more..

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

02 Juni 2012 | Kenia, Kibwezi

Zo, het is weer 2 weken geleden dus weer hoog tijd voor een update. Ten eerste, ik blijf hier een dikke maand langer! Het bevalt me hier prima, en ik heb nog een paar punten nodig om af te studeren en de opties zijn er, dus ach waarom ook niet.. Ik ga nog een ander onderwerp erbij doen de laatste maand. Dat zal gaan over voedselconsumptie onderzoek. Dus kijken naar wat mensen precies eten, hoeveel vitamine A ze nu al in hun voeding hebben. Lijkt me ook een erg leuke uitdaging! De datum dat ik terugvlieg is 23 september.
Onze eerste swahili les hebben we gehad en dat was best leuk! De taal is afgeleid van Arabisch en nog 2 andere talen. Conclusie, je herkent geen woorden. Maar we hebben al heel wat woordjes geleerd, tijdens het onderzoek. Nataka chakuna (Ik wil eten), Nenda ( ga weg), habari en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ze hebben in het swahili trouwens geen beleefdheidsvormen. Dat is de reden dat de mensen hier ook vaak gewoon zeggen I want.. want in het swahili bestaat I would like to.. niet.
We hebben inmiddels een fiets gekocht, een splinternieuwe voor maar liefst 55 euro. Een soort action-kwaliteit fiets haha, na 100 m fietsen lag de ketting al doormidden. Hij is nu weer gemaakt, Toch wel fijn om hier af en toe even rond te kunnen fietsen. Mensen vinden het heel grappig dat een mzungu ook nog kan fietsen.. en snel!
2 weekenden geleden waren we zaterdag naar Fatima gegaan, zij heeft een ander guesthouse en Elise heeft daar eerst gewoond voor ze zelf een huis hier hadden. We gingen allemaal lekkere hapjes eten. Wij hadden fruitsalade, en guacomole gemaakt. Verder waren er bonenkoekjes, samosa’s (gevulde deegflapjes) en hele lekkere aardappelen. Heel veel lekker eten. ’s Avonds zijn we uit geweest naar een cafe hier, we waren er alleen iets te vroeg, de finale van de champions league was nog aan de gang. Gevolg was dat er alleen maar mannen zaten en we vrij veel aandacht kregen haha. We hebben snel wat smsjes gestuurd om hulptroepen in te schakelen om ons te komen beschermen. Het was erg gezellig, maar toch ook wel apart, mensen schromen niet om op je af te stappen, hey, can you help me? Can you buy me a beer? I’m a student.. tja, nee dacht het niet haha. Het was een leuke eerste uitgaansavond in kibwezi, de volgende keer zorgen we alleen dat er een man met ons meegaat haha.
Zondag gingen ik en Laura met Daniel (manager guesthouse) mee naar de kerk. We moesten om 10 uur weg, de kerk zou om 11 uur beginnen en het was nog een eindje met de matatu. We wisten niet zo goed wat we moesten verwachten en ik moet zeggen dat ik er niet heel veel zin in had. In de kerk werden we geïntroduceerd, en we moesten naar voren komen om ons voor te stellen. De kerkdienst duurde 3 uur.. maar wel veel zingen en alles wordt in 2 talen gebracht. Dus de preacher zegt eerst een zin in het swahili en die wordt gelijk door een man in het engels vertaald. Erg vermoeiend om naar te luisteren, en het duurt ook een keer zo lang.. Verder is denk ik iedereen ondertijd wel een keer uit de kerk gelopen om naar de wc te gaan. Wij werden ook goed verzorgd, we kregen een flesje water en nadat de dienst was afgelopen een rondleiding. Deze kerk was volgens mij vrij rijk, ze hadden dakpannen en dat heb je hier echt nergens!.. Conclusie: we zijn de komende maanden welkom, maar ik denk dat ik 1 keer wel genoeg vond:) Daarna kwamen ingrid, gloria en tami ook naar Machinery en gingen we samen bij daniels ouders eten (zijn moeder is de preacher van de kerk) Heerlijk eten, een hele kip was voor ons klaargemaakt.. Maar bijna niemand van ons is echt fan van het kluiven, wat hier de normaalste zaak van de wereld is. Toch wel heel erg lekker gegeten! Het gaat er wel wat anders aan toe dan als je in Nederland uitgenodigd werd voor eten. Het eten werd allemaal klaargezet, en we konden beginnen met eten. De ouders bleven alleen op een andere bank zitten en daar hebben we niet echt mee gepraat.. Ach ja, we waren moe dus het was misschien ook wel prima.
Nu even over het onderzoek: De screening van het onderzoek is nu afgerond, in totaal hebben we in 3 weken 1186 kinderen gescreend.. Een analist, Brahim uit Nederland is hier overgevlogen voor 2 weken en hij heeft inmiddels alle analyses van de vitamine A gedaan. Op basis daarvan hebben we nu de 360 kinderen met de laagste vitamine A geselecteerd voor het onderzoek
Zoals ik eerder al zei zijn er 3 scholen waarop we werken. En we zijn met 3 studenten en research assistants, dus we zijn inmiddels gekoppeld en weten naar welke school we gaan om te werken gedurende de echte studie. Ik zal de komende 4 maand met Daniel werken op Kithasyu. Ik ben er heel blij mee! We hebben de school met de meeste kinderen in het onderzoek, namelijk 138 kinderen die elke dag van een bordje cassave moeten worden voorzien.. Een uitdaging:) In deze school werken we niet in tenten, maar zijn er 2 lokalen die gebruikt kunnen worden voor het onderzoek. Mijn school ligt wel ver van de snelweg, zo’n 20 minuten hobbeldehobbel over een zandweg ervan af. Daarom heeft het project voor deze school een motorbike aangeschaft en ga ik dus elke dag daar achterop naar m’n schooltje!! Foto’s volgen snel haha.
Maandag gaan we alle ouders van de kinderen die geselecteerd zijn uitnodigen voor de infosessie over het onderzoek die dinsdag is. We hebben inmiddels 1 oudersessie gehad op de eerste school. Elise vertelt hoe het onderzoek verder gaat en wat het inhoudt, en gloria vertaalt het in het swahili voor de ouders. De eerste sessie was een groot succes. De ouders waren erg enthousiast en bijna alle ouders zijn die ochtend langs geweest om toestemming te geven. De kinderen krijgen 18 weken, 6 dagen per week cassave, medische hulp indien nodig en aan het begin en het eind wordt bloed afgenomen. Als de kinderen de 18 weken goed eten en genoeg aanwezig zijn krijgen ze een cadeau… een schooluniform. Dat werd met een applausje ontvangen door de ouders. De meeste kinderen hebben 1 uniform, hun enige kleren. En de meeste zien er echt niet uit, dus het is een geweldig cadeau denk ik! Een uniform kost rond de 8 euro, voor ons echt niet voor te stellen dat je dan maar 1 set kleren hebt die altijd ook door de hele familie is gedragen.. Het was heel fijn om te zien dat de ouders in ieder geval zo gemotiveerd zijn!
Ik hoop dat het komende dinsdag op ‘mijn’ school ook goed gaat! Daarover later meer:) Morgen gaan we met de studenten en Elise cassave eten, om het alvast geproefd te hebben voor het onderzoek echt van start gaat. Ik ben benieuwd!

MOMBASA!
Eindelijk was het zover: Ons laatste weekendje vakantie! Vanaf komende week moeten we van maandag tot zaterdag werken, dus dit was onze laatste kans. We hadden 5 dagen om er lekker op uit te gaan. Ik en Ingrid vertrokken samen naar Mombasa, Tami en Laura zouden een dag later komen. We hadden al snel een roze-gele bus te pakken naar Mombasa. Een rit die normaal ongeveer 4 uur duurde bleek 6 uur te duren. Een kleine tegenvaller. Maar onderweg genoeg vermaak, er zaten een heleboel kippen aan hun poten op het dak gebonden. Verder kwamen er ook nog een stuk of 8 geiten naar beneden zetten. Bizar, de beesten zitten dan een lange dag in de hete zon boven op het dak vastgebonden met hun poten en naar beneden bungelend.. tja wat is erger, de Nederlandse kip of de keniaanse, ik weet het zo net nog niet?! Verder duurde de reis zo lang omdat ze bezig waren met de weg voor Mombasa. Gevolg was heel veel spookrijden, naast de weg rijden en allemaal andere capriolen om toch maar te blijven bewegen. Anyway aan het eind van de dag naar wat rondzoeken onze backpackers gevonden, met zwembad!! En ze hadden Corona en Twixen….. Het was echt hilarisch, ik en Ingrid lagen binnen 10 minuten na aankomst in het zwembad met een biertje en chocola. Echt geweldig om weer in de ‘normale’ wereld te zijn. En het is echt apart hoe snel het gaat dat je gewend raakt aan een heel simpel leven. Wat is het fijn om dan weer in een supermarkt te kunnen rondlopen, waar ze van alles heel veel soorten hebben. Uberhaupt variatie in het eten is heel fijn.. en chocola en lekker brood of chips, in Kibwezi kennen ze het niet. Om een lang verhaal kort te maken, we hebben genoten van al het lekkere eten, en alle verhalen van de andere mensen in het hostel. De eerste avond was er ook een bbq in het hostel, nou dat was ook feest, vlees, zoals wij het eten zonder alle botten vleugels pezen etc. Gewoon een lekkere hamburger, salade (met sla en komkommer… ) aardappelsalade met mayo.. geweldig! De paar dagen erna waren vooral gevuld met shoppen, naar het strand en in het zwembad liggen. We zijn een dag naar de oude stad gegaan en het centrum. Mombasa is een moslimstad, heel veel vrouwen met hoofddoeken of helemaal bedekt met een klein spleetje voor de ogen. Veel smalle straatjes en Arabische invloeden. Een groot contrast met de rest van het land.
We hebben verder een fort bezocht: fort Jesus en hadden een leuke gids. (die kom je hier overal gewoon op straat tegen, ze lopen met je mee en je hebt een gids, superhandig). Het fort is deels uit koraal gehakt en is door de portugezen gemaakt. De gids wist er erg veel over te vertellen, dus wij hebben ons geschiedenislesje weer gehad:)
Op het strand hebben we op een kameel gereden in een geweldige omgeving: helder water, wit zand. De kamelen kwamen uit het noorden van Kenia, elke 2 jaar worden ze afgewisseld met een nieuw stel kamelen. Het is ongeveer een maand lopen. Ook moeten de kamelen 1 x per maand drinken, dat doen ze op 3 dagen lopen van Mombasa. Leuke verhalen om te horen van mensen die nog leven als nomaden en zo goed voor hun bezit zorgen.
Gister hebben we Laura’s verjaardag gevierd en hebben we een leuk feestje gevierd! Eerst met het hele onderzoeksteam gegeten bij het guesthouse. Er was ook een mzungu around, een Amerikaanse jongen die hier voor 2 jaar zit en les geeft op een middelbare school. Hij kan echt aan 1 stuk door vertellen over wat hij allemaal meemaakt. Heel erg interessant! We waren hem al vaker tegengekomen, elke keer als hij uit de rimboe komt, gaat hij een weekendje naar kibwezi en zien we hem weer langskomen. Hij zit op een school en woont daar ook dichtbij, geen stroom, water.. dat is wel even een stapje verder dan hoe wij er bij zitten. Verder maakt hij van dichtbij hoe de kinderen geslagen worden. Dat is hier de manier van straffen. Het lijkt me heel erg lastig om je daar bij neer te leggen als je op zo’n school werkt. Maar je hebt simpelweg geen keus. Kinderen worden gestraft voor het praten in de verkeerde taal, te laat komen, toetsen niet goed maken en allemaal andere onzindingetjes. Met een tak worden ze geslagen op de handen, die takjes hebben wij al vaak zien staat in de kamertjes van de hoofdonderwijzers…. Sad story, kinderen worden daardoor zo verlegen, ze zijn veel te bang dat ze iets fout doen. Iets wat wij ook al vaak opgemerkt hebben. De kinderen doen veel moeite om niet op te vallen en dat heeft dus zijn redenen.
Gister gingen we op stap met z’n 5en, Brahim (analist), de Amerikaan, Ingrid, Laura en ik. Bij het café KK ontmoeten we al gauw Emily, ook van ons onderzoek en zij nam ons ook mee naar een ander feestje met een live band. Hup, achter op de motor en erheen.. De band was een kikamba band, met hele opzwepende muziek. Het gaat maar door, steeds hetzelfde ritme.. Kan je wel lekker op dansen maar gaat ook vervelen na een tijdje. Het was een leuke plek, maar nadat iedereen tegen je probeert aan te dansen en met je te dansen had ik er na een uurtje wel genoeg van. Wat verder opvallend was was de gigantische zweetlucht, het is echt ongelooflijk hoe sommige mensen hier ruiken. Ze hebben in onze ogen heel veel kleren aan en vooral gisteravond viel het heel erg op, je ruikt gewoon alleen zweet. Deodorant is hier nog niet helemaal doorgedrongen..
Vandaag gaan we naar Makindu, een dorpje verderop om een Sikh tempel te bezoeken. Het schijnt één van de grootste in Afrika te zijn. Ze hebben er heel lekker eten en het schijnt er heel erg mooi en rustig te zijn. Ik ben heel erg benieuwd wat we aantreffen!
Dat was het voor nu. Tot snel allemaal, heel veel liefs uit Kenia!

Link naar de foto’s van Mombasa: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.2877072706010.96515.1835775070&type=3&l=a17d72db98

Link naar album Life in Kenya:

• 03 Juni 2012 - 15:37

Jurrien:

Weer een mooi verhaal Marijke! Je moet zien dat jij ook motor leert rijden daar, een uitdaging!...toch?
    Mooi te lezen dat julklie het gezellig hebben daar!
    Groet Jurrien!

• 07 Juni 2012 - 04:24

Marit:

wow wat een verhaal! Je maakt wel veel mee en leert ook veel zo te horen ;) super dat je nog een maandje langer daar gaat blijven, handige oplossing! Ik vraag me alleen af.. die kippen en geiten.. leven die nog?! Succes met je lange dagen en lange werkweek! Geniet ervan ;)

Groetjes uit Down Under ;)
    Marit

• 07 Juni 2012 - 07:45

Lisanne:

Hee Marijke,
    tof om te lezen hoe het allemaal is hoor! Echt zo anders dan onze westerse beschaving.. Tof dat je langer blijft! Ben je daarna dan helemaal klaar?
    Heel veel plezier en succes met het onderzoek en de gezelligheid!~
    X Lisanne

• 05 Juli 2012 - 09:04

Anneke Venema:

Hoi Marijke,

Hoe gaat ie?
    Ik heb net even je reisverslagen gelezen, Leuk! Ben je al gewend in je nieuwe huis? Hier gaat alles z'n gangetje, vandaag is t hier ook erg warm en benauwd, er zal wel weer onweer achter aan komen. Heb jij daar ook last van de warmte? Jasper, Sander en Rianne zijn bezig met de laatste loodjes op school en dan vakantie. Nou veel plezier en succes nog in Kenia en de groeten van de Venemaatjes.