Mambo! - Reisverslag uit Kibwezi, Kenia van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu Mambo! - Reisverslag uit Kibwezi, Kenia van Marijke Hummel - WaarBenJij.nu

Mambo!

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

06 Mei 2012 | Kenia, Kibwezi

Na bijna 2 weken een berichtje uit Kenia!
Ik zal even kort proberen te vertellen wat ik de afgelopen week allemaal heb beleefd. Al lijkt het al veel langer.. er is zoveel gebeurt:)
Mijn aankomst was 26 april, na 2 vertraagde vluchten kwam ik in de ochtend aan. Zonder koffers, die lagen nog in Londen, waar ik was overgestapt. Jammer maar helaas, gelukkig stonden Ingrid (ook student aan de WUR en stageloper) en Gloria (research assistant) me al op te wachten. Vanaf het vliegveld eerst op weg naar het hostel waar we de eerste dagen lekker hebben gechilled. Samen met Ingrid heb ik een soort mini vakantie gehouden. De eerste dagen Nairobi verkent, want ja, het wachten was nog op mijn koffers.
Dingen die in Nairobi opvielen waren dat er echt alleen maar 'zwarte' mensen rondlopen, als we 1 blanke per uur tegenkwamen was het al veel. Overal om je heen hoor je mzunge mzunge, wat blanke betekent. Verder roepen alle kleinere kindjes bijna standaard 'how are you?'. Nairobi was een beetje een chaotische stad, maar wel leuk om rond te lopen en gewoon mensen te kijken. We zijn erg vaak aangesproken, ook omdat we zo goed te herkennen zijn natuurlijk als toeristen. We hadden wel 200 keer op safari kunnen gaan haha. Trouwens het woord safari betekent gewoon vakantie in het swahili!
Wij hebben zelf onze tour maar samengesteld, aangezien alle safari's behoorlijk aan de prijs zijn. We zijn een paar dagen naar Lake Naivasha gegaan. We wilden lekker weg uit de stad en het echte Kenia zien. Dus zaterdag nadat mijn koffers waren aangekomen onze kleine rugtas ingepakt zodat we makkelijk een paar dagen wegkonden. Fijn om dan ineens weer heel veel kleren te hebben zeg! We zijn met een matatu (een minibusje) naar Naivasha gegaan, ongeveer 2 uur vanaf Nairobi. Maar voordat je het goede minibusje hebt gevonden ben je wel even zoet, er is gewoon een heel stratenblok wat vol staat met de busjes die het hele land doorgaan. Als je dan een aantal keer Naivasha roept wordt je weer een kant opgestuurd, well tussen alle uitlaatgassen, chaos en nog meer choas hadden we uiteindelijk het goede busje gevonden wat ook snel volzat. 's avonds kwamen we aan, wat niet echt chill is, want het was pikdonker, en we moesten kamperen! Waren we niet helemaal op voorbereid.. 1 klein zaklampje mee.. Maar een paar hele mooie dagen gehad, 2 dagen gemountainbiked, flamingos, zebra's giraffen antilopes en veel meer gezien. 1 dag zijn we naar Hell's gate national park gefietst, nou een hell was het. Kaarten doen ze niet aan. Bij de ingang wordt je uitgelegd waar je ongeveer langskan, en dan moet je jezelf maar redden. Na 6 rondjes gefietst te hebben in de gigantische hitte had ik het wel even gehad. Maar uiteindelijk hebben we de weg gevonden en het was mooi, maar door de hitte zwaar! Een soort van Grand canyon en een masaidorpje bezocht.
Dinsdag zijn we naar kibwezi gegaan, de plek waar ik de komende 3,5 maand zal stagelopen.Vanaf Naivasha een matatu terug naar nairobi en dan een bus van 4 uur naar kibwezi. Dat is een dagtaak.. We wilden met de matatu naar kibwezi, maar werden toch overgehaald om met een bus mee te gaan. Iets comfortabeler, en hij ging over een kwartier al weg. Om een lang verhaal kort te maken, 2,5 uur later waren we nog niet weg en baalden we er flink van. Maarja that's Africa. Alles gaat hier gewoon zijn gangetje, een gevoel voor tijd of afstand hebben de mensen hier niet echt..
De rit naar kibwezi ging verder goed en ik vond het wel spannend, omdat we niet goed wisten wat we moesten verwachten. Als je lage verwachtingen hebt valt alles mee, dat is gebleken. Het is super hier! Een mooie kamer in een guesthouse, een hete douche, lekker weer, leuke mensen, lekker en goedkoop eten en drinken. Wat wil een mens nog meer!
Gister is de laatste student uit NL aangekomen, Laura, dus nu zijn we 'compleet'.Het eerste biertje hebben we gister gedronken, en die smaakte goed!
Ik moet zeggen dat het tot nu toe nog heerlijk als vakantie voelt.Alhoewel, morgen om 6 uur 's ochtends begint de dag voor ons, de screening van de kindjes op de eerste van de drie basischolen, dus dan gaat er echt gewerkt worden!! De komende 3 weken zal er bij ong 1200 kinderen een vingerprik worden gedaan, dus maandag tot zaterdag hard werken voor ons om het bloed van ongeveer 80 kinderen per dag te analyseren.
Vanmorgen hebben we alle metingen geoefend die we vanaf morgen met het bloed van de kindjes gaan doen. Vanmiddag hadden we een meeting met het hele onderzoeksteam. Mijn begeleider woont hier met haar kindje, Ronja en haar man 10 minuten lopen van het hostel. Dat is ook de thuisbasis van het onderzoek. Haar huis staat vol met spullen die mee moeten, en daar spreken we ook altijd af als er wat besproken moet worden. Naast 4 studenten uit wageningen, zijn er ook 5 lokale research assistants die meehelpen. Zij spreken engels, swahili, en kamba wat de meeste mensen hier spreken.
Aan het eind van de week zal ik verslag doen hoe het begin van de echte stage is verlopen. En zal ik ook wat meer vertellen over het dorpje, swahili (we willen misschien les gaan nemen) en andere leuke dingen! Dit was genoeg voor nu denk ik:)
Voor foto's: die zet ik op mn Facebook, dat is makkelijker met uploaden!

• 06 Mei 2012 - 15:30

Malou:

Nzuri ;-). (=goed, haha). Mambo hoorden wij ook veel in Tanzania, net zoals habari safari (=hoe is je vakantie) :-P.
    Ik kom weer even helemaal terug in dat gevoel van Afrika, wat je omschrijft is echt precies hoe ik het in januari ook beleefde.
    Laat je verrassen, er staan je nog veel avonturen te wachten! :-)

• 06 Mei 2012 - 16:08

Winie Hoekman:

Hoi Marijke,
    Mooi om te lezen hoe je het in Kenia vergaat. Succes en geniet ervan. Gerard en Winie

• 06 Mei 2012 - 17:17

Anneke:

Hey! Lekker zeg om met zo'n mini vakantie aan je stage te beginnen en een beetje aan het land te wennen! Succes met de metingen :) En geniet van je tijd in Kenia!

• 06 Mei 2012 - 18:36

Henny:

Fijn Marijke, om je verslag te lezen, en morgen gaat dus het echte werk beginnen!
    Succes Marijke, en maak mooie herinneringen,
    Groetjes Oom Auke & Tante Henny

• 06 Mei 2012 - 19:09

Evelien:

Heeeu Marijketjiii,
    leuk om te lezen joh! ik ben benieuwd naar de fotos..zo'n hels fietstochtje klinkt inderdaad echt als iets voor jouw :P

• 06 Mei 2012 - 19:25

Janny & Jurrien:

Marijke, mooi verslag! Je doet veel leuke ervaringen op en hebt plezier in wat je doet kun je lezen. We hopen dat je met veel enthousiasme je werk kan doen en een leerzame en gezellige tijd zal hebben.
    We spreken elkaar, doei!
    Pap & Mam.

• 06 Mei 2012 - 20:07

Jeep & Tineke:

Heey marijke!
    Mooi om zo je verblijf in Kenia te beginnen en te wennen aan je 'thuis voor de komende maanden..'. We zijn benieuwd naar je stage, dat zal wel heel boeiend zijn denken wij zo..
    Succes en véél plezier!! XXX

• 07 Mei 2012 - 06:36

Karlijn Meeks:

Mambo! Wat een leuk verslag! Het klinkt echt geweldig allemaal. Fijn dat je in een mooi hostel zit. Hoe lang is het nu reizen naar de schooltjes? Succes met de metingen! Dat zal een heel werk zijn. Zou tof zijn als je Swahili kunt leren. Het schijnt een makkelijke taal zijn om te leren. Ik ga nu je foto's op facebook bekijken. Ik ben heel benieuwd!! Succes met alles Xx

• 07 Mei 2012 - 07:17

Lisanne:

Goed bezig Marijke!

Moses komt volgens mij ook uit Kibwezi :) mocht je die nog tegenkomen doe hem dan de groeten van me ;) veel plezier!! xx Lisanne

• 08 Mei 2012 - 12:03

Annegreet:

Hej marijke,
    Hujambo?
    Nu al mooie avonturen! Leuk.
    En mooi dat je je al een beetje lijkt thuis te voelen :D
    Maak er wat van!
    Liefs

• 09 Mei 2012 - 09:54

Marit:

wow dat klinkt nu al als een geslaagde stage ;) succes met alle metingen en met alle drukte nog! Have fun ;)

• 09 Mei 2012 - 11:03

Martine:

hee Marijke, leuk om te lezen! lekkere vakantie, dat is een mooi begin. hoop dat jullie onderzoek goed verloopt met alle metingen :) handig zo'n homebasis. succes en enjoy! Liefs

• 09 Mei 2012 - 13:00

Lirije Hyseni:

Chickie!

Wow dat je er al 2 weken zit. De tijd gaat echt snel;) Ben blij dat je je koffers nog hebt gekregen, nog geshopt:P?

Wat een leuke paar daagjes weg! Wel fijn dat je er wat eerder was om de omgeving een beetje te verkennen!

Heel veel succes met je drukke stage en ik kijk uit naar je volgende verhaal!

Xx